| Zabytkowe samochody - Stare motocykle - Oldtimery - Youngtimery
header Start Historia Motoryzacji Moto Ciekawostki Polska Motoryzacja Rajdy i Zloty Światowa Motoryzacja


Muzea Motoryzacji w Polsce   Kluby i fankluby motoryzacyjne w Polsce   



40 lat Mercedesa Klasy S

Dodał: Piotr
18 października 2012, godz. 23:19 | Kategoria: Historia motoryzacji, Nowości w serwisie, Zdjęcia.

Jeśli zainteresowała Cię ta informacja, możesz ją skomentować na dole strony.


Jesienią 1972 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie Mercedes zaprezentował nową generację flagowej limuzyny, której nadał oznaczenie „Klasa S”.

Bezpośrednia linia rodowa Klasy S rozpoczyna się tuż po wojnie, od modelu 220 (W 187, lata produkcji 1951-1954). Jej debiut poprzedza nieprzerwane dziedzictwo kilku serii modelowych, sięgających początku XX wieku.

Seria modelowa W 116
Seria W 116 zastąpiła modele serii W 108/109. Początkowo oferowano ją w trzech wersjach: 280 S, 280 SE oraz 350 SE. Odmiany 280 S i 280 SE były napędzane 2,8-litrową jednostką R6 o oznaczeniu M 110, znaną z W 114. Model 350 SE wprawiał w ruch 3,5-litrowy silnik V8 (M 116). Kilka miesięcy po debiucie do oferty dołączył większy motor V8 o pojemności 4,5 litra (M 117).

mercedes-benz-klasy-s_01

Fot. Mercedes-Benz

W 1973 roku na rynku pojawiły się odmiany 450 SEL i 350 SEL z wydłużonym o 10 cm rozstawem osi (z 286,5 do 296,5 cm). Długość nadwozia wzrosła z 496 do 506 cm. W 1974 roku wprowadzono także wersję 280 SEL. Warto odnotować, że Klasa S została nagrodzona europejskim tytułem Samochodu Roku 1974.

„Sonderklasse”, czyli „klasa specjalna”
W limuzynie W 116 po raz pierwszy zastosowano niezależne przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami i stabilizującymi drążkami skrętnymi. Tylne zawieszenie wersji z 2,8- i 3,5-litrowym silnikiem oparte było natomiast na wahaczach wleczonych. Modele z jednostkami 4,5-litrowymi otrzymywały przeprojektowaną wersję tylnego zawieszenia z układem zapobiegającym „kołysaniu” samochodu podczas przyspieszania i hamowania.

mercedes-benz-klasy-s_02

Fot. Mercedes-Benz

Największą zmianą w stosunku do poprzednika była bardziej wytrzymała kabina pasażerska z usztywnioną konstrukcją ramową dachu oraz wysokowytrzymałymi wzmocnieniami słupków i drzwi.

Specjalne deflektory wiatru na słupkach A pozwoliły na uzyskanie dobrej widoczności. Podczas deszczu odprowadzały one wodę, utrzymując boczne szyby w czystości. Zastosowano także narożne kierunkowskazy, dobrze widoczne nawet z boku, oraz szerokie tylne lampy. Ich żebrowany profil chronił przed zabrudzeniami.

mercedes-benz-klasy-s_06

Fot. Mercedes-Benz

Okręt flagowy: 450 SEL 6.9
W maju 1975 roku Mercedes-Benz zaprezentował model 450 SEL 6.9. 6,9-litrowy silnik V8 generował moc 286 KM i maksymalny moment obrotowy 549 Nm.

Lista wyposażenia obejmowała hydropneumatyczne tylne zawieszenie, centralny zamek, klimatyzację i wycieraczki reflektorów. Łącznie, w ciągu 4,5 roku wyprodukowano 7380 egzemplarzy modelu.

mercedes-benz-klasy-s_04

Fot. Mercedes-Benz

300 SD – diesel w klasie luksusowych limuzyn
W maju 1978 roku gama modelowa serii 116 poszerzyła się o kolejną wersję – 300 SD. Po raz pierwszy w historii samochodów tej klasy, Klasa S napędzana była silnikiem wysokoprężnym. Pięciocylindrowa jednostka o pojemności 3 litrów po zaopatrzeniu w turbosprężarkę generowała moc 115 KM.

Opracowanie tej niecodziennej wersji, dostępnej wyłącznie w USA i Kanadzie, stanowiło odpowiedź na zaostrzone normy zużycia paliwa w USA.

mercedes-benz-klasy-s_05

Fot. Mercedes-Benz

Hamowanie i prowadzenie: ABS
Innowacyjny system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oferowany był na świecie wyłącznie w Klasie S (W 116) począwszy od jesieni 1978 roku. Rynkowa premiera ABS-u uchodziła wówczas za całkowitą sensację. Dziś system ten montowany jest seryjnie nawet w małych autach.

mercedes-benz-klasy-s_03

Fot. Mercedes-Benz

Klasa S ze specjalną ochroną
Bezpieczeństwo nieco innej natury było oferowane wraz z opancerzonymi wersjami W 116. Dostępna technologia została poddana modyfikacjom na podstawie doświadczeń zdobytych w trakcie projektowania opancerzonego modelu 280 SEL 3.5 (W 108). Łącznie, powstało 272 sztuk opancerzonych modeli typoszeregu W 116 z silnikami ośmiocylindrowymi (350 SE, 350 SEL, 450 SE, 450 SEL) dla wybranych grup klientów.

Blisko pół miliona egzemplarzy Klasy S (W 116)
Następca pierwszej Klasy S – model W 126 – został zaprezentowany we wrześniu 1979 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Produkcję kolejnych wersji W 116 wstrzymano pomiędzy kwietniem a wrześniem 1980 roku. Łącznie, wyprodukowano 473 035 egzemplarzy modelu.

Najbardziej popularny wariant – 280 SE – powstał w liczbie 150 593 szt. Dla porównania, 350 SEL wyprodukowano w liczbie 4 266 szt., a przeznaczony na rynek północnoamerykański 300 SD – 28 634 szt.

Źródło: Mercedes, informacja Mototarget.pl

5 614 odsłon

Dodaj komentarz

*


* Wszystkie dodawane komentarze są moderowane.
* Komentarze zawierające obraźliwe i wulgarne słowa, reklamy, itp. będą usuwane.
* Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w serwisie gravatar.com
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników bloga. Automobilia.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeżeli którykolwiek z postów na blogu łamie dobre obyczaje, powiadom o tym » kontakt

Ostatnio dodane


Dziennik miłośnika starej motoryzacji © 2013 Automobilia.pl

Informacja o plikach cookies
Ta strona umieszcza w Twoim urządzeniu różne informacje, w tym tzw. cookies, które kontroluje tylko ona. Z niektórymi z nich potem się kontaktuje. Robi to w celu dostosowania się do Twoich preferencji informacyjnych lub konsumpcyjnych (analizując statystykę Twojej aktywności na stronie, dobierając reklamy, przeciwdziałając nadużyciom). Ustawienie lub pozostawienie ustawienia Twojej przeglądarki akceptującego takie umieszczanie i kontakt oznacza wyrażenie przez Ciebie zgody na taką praktykę. Więcej o powyższym, a także o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Polityce prywatności.

[X] Zamknij