| Zabytkowe samochody - Stare motocykle - Oldtimery - Youngtimery
header Start Historia Motoryzacji Moto Ciekawostki Polska Motoryzacja Rajdy i Zloty Światowa Motoryzacja


Muzea Motoryzacji w Polsce   Kluby i fankluby motoryzacyjne w Polsce   



Pionier (prototyp)

Dodał: Piotr
5 sierpnia 2009, godz. 23:17 | Kategoria: Nowości w serwisie, Polska motoryzacja, Prototypy - Osobowe.

Jeśli zainteresowała Cię ta informacja, możesz ją skomentować na dole strony.


W 1953 roku w Zakładach Samochodowych podległych Ministerstwu Transportu Drogowego i Lotniczego powstał prototyp samochodu popularnego, a właściwie całej rodziny aut o nazwie Pionier. Konstruktorem był Mieczysław Łukawski. Jego projekt był bardzo śmiały i nowoczesny. O formie zewnętrznej Pioniera decydowały ówczesne możliwości produkcyjne Zakładu Samochodowego, który ewentualnie miałby to auto wytwarzać.

Mieczysław Łukawski uważał, ze samochód popularny, to przede wszystkim samochód tani, ekonomiczny, przeznaczony dla tzw. świata pracy, ale także „do jak najszerszego zastosowania i użytkowania tak w gospodarce narodowej jak i w życiu prywatnym”. Opierając się na tych założeniach przyjął, że musi to być pojazd pośredni między wozem osobowym a furgonem, i musi mieć cechy obu tych samochodów. Cel osiągnął wymyślając rozkładane tylne siedzenie – absolutną nowość w ówczesnej Polsce. Tylna przestrzeń ładunkowa po złożeniu siedzenia miała 1,6 m długości. Nadwozie miało budowę modułową. Zmieniając tylko dach i montując odpowiednie ścianki uzyskiwało się pięć odmian samochodów: osobowo-towarowy, furgon bagażowy z miejscem dla 2 osób, półciężarówkę, sanitarkę i samochód turystyczny z pokaźnym bagażnikiem, coś na kształt kombi.

Fot. Pionier

W podstawowej wersji osobowo-towarowej Pionier mógł być używany jako taksówka z możliwością zabrania 300 kg bagażu. W wersjach towarowych nośność auta można było zwiększyć do 500 kg. Odmiana turystyczna miała otwierany dach.

Zakładano, że samochód będzie miał przedni napęd, aby konstruktorzy mieli swobodę w dysponowaniu tylną częścią samochodu, w przewidywaniu ni tylko 5 podstawowych odmian nadwozi lecz i nadwozi specjalnych. Silnik dla Pioniera skonstruował inż. Stefan Gajęcki, autor silników do łodzi motorowych. Był to dwucylindrowy dwusuw o pojemności 500 cm3 i mocy 23 KM przy 4500 obr/min. Prace prowadzono pod nadzorem departamentu Techniki MTDiL w Ośrodku Doświadczalnym Polskiego Związku Motorowego. Oczywiście nic z tego nie wyszło. Z całej rodziny samochodów popularnych, które powstały tylko w jednym egzemplarzu każdej wersji, zostały tylko zdjęcia, a i to nie najlepszej jakości.

Źródło/Foto: http://www.polskie-auta.pl


2 777 odsłon

Tagi: ,

Dodaj komentarz

*


* Wszystkie dodawane komentarze są moderowane.
* Komentarze zawierające obraźliwe i wulgarne słowa, reklamy, itp. będą usuwane.
* Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w serwisie gravatar.com
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników bloga. Automobilia.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeżeli którykolwiek z postów na blogu łamie dobre obyczaje, powiadom o tym » kontakt

Ostatnio dodane


Dziennik miłośnika starej motoryzacji © 2013 Automobilia.pl

Informacja o plikach cookies
Ta strona umieszcza w Twoim urządzeniu różne informacje, w tym tzw. cookies, które kontroluje tylko ona. Z niektórymi z nich potem się kontaktuje. Robi to w celu dostosowania się do Twoich preferencji informacyjnych lub konsumpcyjnych (analizując statystykę Twojej aktywności na stronie, dobierając reklamy, przeciwdziałając nadużyciom). Ustawienie lub pozostawienie ustawienia Twojej przeglądarki akceptującego takie umieszczanie i kontakt oznacza wyrażenie przez Ciebie zgody na taką praktykę. Więcej o powyższym, a także o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Polityce prywatności.

[X] Zamknij