| Zabytkowe samochody - Stare motocykle - Oldtimery - Youngtimery
header Start Historia Motoryzacji Moto Ciekawostki Polska Motoryzacja Rajdy i Zloty Światowa Motoryzacja


Muzea Motoryzacji w Polsce   Kluby i fankluby motoryzacyjne w Polsce   



FIVA – Międzynarodowa Federacja Pojazdów Zabytkowych

Dodał: Piotr
18 grudnia 2009, godz. 02:02 | Kategoria: Kluby i Fankluby.

Jeśli zainteresowała Cię ta informacja, możesz ją skomentować na dole strony.


fiva_Federation_Internationale_des Vehicules_AnciensMiędzynarodowa Federacja Pojazdów Zabytkowych (Fédération Internationale des Véhicules Anciens – FIVA) została utworzona w 1966 r. we Francji jako międzynarodowa federacja klubów oraz organizacji zrzeszających posiadaczy pojazdów zabytkowych. Jest to jedyna federacja tego typu honorowana przez UNESCO. FIVA działa na zasadach „non profit” utrzymując się ze składek członkowskich i darowizn sponsorów.

Najważniejszym zadaniem FIVA jest promocja ochrony zabytków motoryzacji oraz ułatwianie kontaktów i współpracy pomiędzy klubami na całym świecie. FIVA stawia sobie także za cel reprezentowanie bezpośrednio lub poprzez zrzeszone kluby interesów środowiska miłośników pojazdów zabytkowych wobec władz legislacyjnych w poszczególnych krajach lub grupach krajów (np. w Unii Europejskiej). Jednym z najbardziej spektakularnych sukcesów osiągniętych w ostatnim czasie było wynegocjowanie, dzięki prowadzonemu lobbingowi w Parlamencie Europejskim, wyłączenia pojazdów uznanych za zabytkowe oraz części do tych pojazdów pochodzących z demontażu z listy „odpadów” zawartej w ustawie dotyczącej kasacji pojazdów wyeksploatowanych. Nie bez znaczenia był fakt, iż w czasie negocjacji w Parlamencie Europejskim FIVA zorganizowała pod siedzibą Parlamentu w Sztrasburgu demonstrację z udziałem ponad 1000 pojazdów zabytkowych. Na demonstrację zjechały samochody i motocykle aż z ośmiu państw Unii.

Ponadto FIVA prowadzi rejestr i klasyfikację pojazdów zabytkowych, która ma służyć dokumentowaniu historii i potwierdzaniu oryginalności poszczególnych samochodów i motocykli. Prowadzony rejestr ma wielką wartość dla potencjalnych nabywców modeli pojazdów, które doczekały się obecnie swoich replik montowanych często z wykorzystaniem wielu oryginalnych podzespołów. Dzięki rejestrowi można uniknąć pomyłkowego zakupu Jaguara E-type złożonego w 1999 r jako samochodu z 1969 roku.

FIVA patronuje także imprezom pojazdów zabytkowych na całym świecie, które są organizowane przez jej członków zgodnie z regulaminem FIVA.

W każdym kraju, skąd pochodzą członkowie tej federacji, a są to 53 klubu i organizacje z 36 państw, jest wybierana ANF FIVA tzw. Narodowa Władza FIVA (National Authority) czyli organizacja mająca szczególne upoważnienia w kwestiach związanych z rejestracją pojazdów zabytkowych w danym kraju i w kartotekach FIVA. W przypadku Polski – jedynym członkiem FIVA jest Polski Związek Motorowy (http://www.fiva.org/EN/WW/Poland.htm), który równocześnie pełni funkcję ANF.

W strukturach FIVA działają następujące komisje:

  • Komisja Imprez (nadzorująca przebieg rajdów i zlotów pod auspicjami FIVA),
  • Komisja Techniczna (prowadząca rejestr pojazdów oraz oceniająca ich oryginalność oraz stopień odrestaurowania),
  • Komisja Prawna (prowadząca sprawy członkowskie),
  • Komisja Parlamentarna i Stosunków Europejskich (prowadząca lobbing na rzecz korzystnej legislacji w poszczególnych krajach i Unii Europejskiej),
  • Komisja Pojazdów Użyteczności Publicznej i Przemysłowych (reprezentująca interesy posiadaczy tego typu pojazdów),
  • Komisja Historyczna (rozstrzygająca i opiniująca kwestie dotyczące historii produkcji poszczególnych modeli pojazdów),
  • Komisja Motocykli (reprezentująca interesy posiadaczy zabytkowych motocykli).

Lista imprez motoryzacyjnych w Polsce, które są akredytowane przez  FIVA:

Zgodnie z Międzynarodowym Kodeksem Technicznym FIVA ?zachowanym pojazdem zabytkowym jest pojazd z napędem mechanicznym, produkowany ponad 25 lat temu, zachowany i utrzymany w warunkach historycznie właściwych, znajdujący się w posiadaniu osoby lub organizacji, która go konserwuje ze względu na wartość techniczna i historyczna, a nie jako środek codziennego transportu (?)?.

Natomiast zgodnie z polskim ustawodawstwem ?pojazd zabytkowy – pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami; (art. 2 ust. 39 Prawo o ruchu drogowym. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku, Dz.U.97.98.602).

Jeżeli chodzi o dalsze definicje pojazdów odnoszące się do pojazdów zabytkowych, Międzynarodowy Kodeks Techniczny ujmuje następujące typy pojazdów:

  • Typ A – STANDARDOWY
    Pojazd o charakterystyce seryjnej takiej w jakiej dostarczał go producent. W grupach zachowania 2, 3 i 4, dozwolone ?kosmetyczne? modyfikacje oraz typowe akcesoria dostępne na rynku w danym okresie.
  • Typ B – ZMODYFIKOWANY W EPOCE
    Pojazd specjalnie wyprodukowany lub zmodyfikowany w swojej epoce w określonym celu, typowy w swoim rodzaju, a wiec posiadający własna wartość historyczna. Dotyczy grup zachowania do 1 do 4, wytwórca takiego pojazdu jest uważany jest za producenta.
  • Typ X ? IMITACJA
    Pojazd zmodyfikowany w porównaniu do produkcji seryjnej poza swoja epoka. Modyfikacje nie dotyczą podwozia lub ramy, musza być zgodne z przepisami ogólnymi (par.1.2) oraz być wykonane przy użyciu części z odpowiedniego okresu lub wykonanych zgodnie ze specyfikacją (wzór, materiał i wykonanie).
  • Typ C – KOPIA
    Pojazd zbudowany poza swoja epoka, przy wykorzystaniu lub bez wykorzystania oryginalnych części, imitujący model z epoki. Taki pojazd musi być wyraźnie rozróżnialny jako imitacja. Wytwórca takiego pojazdu uważany jest za „producenta” jeżeli chodzi o definicje grup zachowania 1 do 4. Pojazd może być uznany za zabytkowy, jeżeli data jego produkcji spełnia wymogi limitu wieku określone przez FIVA. Przed wydaniem karty indentyfikacyjnej FIVA dla pojazdu tego typu, zainteresowana ANF( przedstawiciel narodowy) musi skonsultować się z Komitetem Technicznym FIVA odnośnie ostatecznej decyzji.

Ze względu na stan zachowania pojazdu możemy wyróżnić następujące grupy:

  • Grupa 1 AUTENTYCZNY
    Pojazd taki, jak wyprodukował go producent, niezmieniony lub z niewielkimi uszkodzeniami, w kompletnym oryginalnym stanie, łącznie z wykończeniem zewnętrznym i wewnętrznym, z wyjątkiem ogumienia, świec, akumulatora i innych elementów nietrwałych.
  • Grupa 2 ORYGINALNY
    Pojazd nigdy nie restaurowany, o znanej historii, w stanie oryginalnym, ewentualnie zniszczony. Części ulęgające normalnemu zużyciu mogą być wymienione na części o charakterystyce z epoki. Lakier, obróbka powierzchni i tapicerka mogą być odtworzone w swojej epoce.
  • Grupa 3 ODRESTAUROWANY
    Pojazd o znanym pochodzeniu, całkowicie lub częściowo zdemontowany, odtworzony i ponownie zmontowany, tylko z niewielkimi różnicami w stosunku do oryginalnej charakterystyki producenta w razie braku oryginalnych części lub materiałów. Oryginalne części producenta musza być wykorzystane jeżeli są dostępne, ale mogą być zastąpione innymi o tej samej charakterystyce. Wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne może być współczesne, ale możliwie zgodne z charakterystyką epoki.
  • Grupa 4 ODBUDOWANY
    Części z jednego lub kilku pojazdów tego danego modelu lub typu posłużyły do odbudowy jednego pojazdu możliwie zgodnie z charakterystyka producenta. Części mogą być wyprodukowane w czasie odbudowy lub w innym okresie (dotyczy nadwozia, bloku silnika, głowica lub inne części nie posiadające oznaczenia). Wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne musi być możliwie zgodne z charakterystyką epoki.

Ostatnim podziałem, który obejmuje kodeks to KLASYFIKACJA OKRESU KONSTRUKCJI POJAZDU. Na imprezach podlegających regulacjom FIVA pojazdy są klasyfikowane w następujących klasach:

  • Klasa A (Ancestor) Pojazdy wybudowane do 31 grudnia 1904r.
  • Klasa B (Veteran) Pojazdy wybudowane od 1 stycznia 1905 do 31 grudnia 1918r.
  • Klasa C (Vintage) Pojazdy wybudowane od 1 stycznia 1919 do 31 grudnia 1930r.
  • Klasa D (Post Vintage) Pojazdy wybudowane od 1 stycznia 1931 do 31 grudnia 1945r.
  • Klasa E (Post War) Pojazdy wybudowane od 1 stycznia 1946 do 31 grudnia 1960r.
  • Klasa F Pojazdy wybudowane od 1 stycznia 1961 do 31 grudnia 1970r.
  • Klasa G Pojazdy wybudowane od 1 stycznia 1971 do limitu FIVA (25lat)

Źródło: http://www.pzm.pl
Źródło: http://www.autounion.pl

Więcej informacji na temat Federacji FIVA pod adresem: http://www.fiva.org


2 798 odsłon

Dodaj komentarz

*


* Wszystkie dodawane komentarze są moderowane.
* Komentarze zawierające obraźliwe i wulgarne słowa, reklamy, itp. będą usuwane.
* Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w serwisie gravatar.com
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników bloga. Automobilia.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeżeli którykolwiek z postów na blogu łamie dobre obyczaje, powiadom o tym » kontakt

Ostatnio dodane


Dziennik miłośnika starej motoryzacji © 2013 Automobilia.pl

Informacja o plikach cookies
Ta strona umieszcza w Twoim urządzeniu różne informacje, w tym tzw. cookies, które kontroluje tylko ona. Z niektórymi z nich potem się kontaktuje. Robi to w celu dostosowania się do Twoich preferencji informacyjnych lub konsumpcyjnych (analizując statystykę Twojej aktywności na stronie, dobierając reklamy, przeciwdziałając nadużyciom). Ustawienie lub pozostawienie ustawienia Twojej przeglądarki akceptującego takie umieszczanie i kontakt oznacza wyrażenie przez Ciebie zgody na taką praktykę. Więcej o powyższym, a także o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Polityce prywatności.

[X] Zamknij