Podobne wpisy

guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
mmarekian
mmarekian
10 lat temu

Koledzy zwłaszcza zainteresowani zabytkowymi motocyklami w tym BMW R-12 i pochodnymi łącznie z radziecką M-ką popełniają jeden poważny błąd , a mianowicie chodzi o silnik i jego głowicę . Taką BMW- kę z bocznym koszem mał mój ojciec zaraz po wojnie i zimą często robił przegląd i uzupełniał uszkodzenia i regulacje zaworów . Ponieważ miałem wtedy zaledwie kilka lat ( 12-14 ) zawsze pomagałem mu jak mogłem , ale niewiele z tego co robił rozumiałem . Potem ojciec zmarł i motocykl matka sprzedała . Pamiętam z tego jedno , pierwsze że nie dostawałem nogą do podnóżka i ojciezc hamował i to , że miał płaską żeliwną głowicę z krótkim gwintem świecy a więc nie był na pewno silnikiem górnozaworowym a na 100% dolnozaworowym . Silniki górnozaworowe mają na głowicy specjalne uwypuklenie na koniki zaworów i dekiel z uszczelką , osadzony na głowicy , który uszczelniał smarowanie olejem zawory i popychacze . Czytam już któryś z rzędu opis i wszędzie widzę w opisach , że to były silniki górnozaworowe a to jest nieścisłość . Myli się nawet Vikipedia i wszyscy za nią powtarzają ten błąd . Zapamiętajcie więc domorosli mechanicy , jak ja sam , że silniki dolnozaworowe mają głowicę całkiem płaską i żebrowaną dla odprowadzenia ciepła ( całkiem podobną do dwutaktów , a silniki górnozaworowe mają zawory w głowicy ( jak wszystkie współczesne ) i mają głowice bardzo pogrubione ze stalowymi lub aluminiowymi deklami . Całkiem podobnie jak we współczesnych waszych motocyklach i samochodach