| Zabytkowe samochody - Stare motocykle - Oldtimery - Youngtimery
header Start Historia Motoryzacji Moto Ciekawostki Polska Motoryzacja Rajdy i Zloty Światowa Motoryzacja


Muzea Motoryzacji w Polsce   Kluby i fankluby motoryzacyjne w Polsce   



Prototypowy Fiat odnaleziony na moto.allegro.pl

Dodał: Piotr
25 września 2009, godz. 20:29 | Kategoria: Moto ciekawostki, Nowości w serwisie, Zdjęcia.

Jeśli zainteresowała Cię ta informacja, możesz ją skomentować na dole strony.


Ostatnio przeglądając nasz największy serwis aukcyjny, natrafiłem na dość ciekawe ogłoszenie motoryzacyjne. Pewna osoba z Gdyni sprzedaje dość unikatowe auto, a jest nim Fiat w polskiej wersji prototypowej! Na dzień dzisiejszy cena zaoferowana to 11.100PLN. Z informacji jaka została zamieszona na moto.allegro.pl, możemy dowiedzieć się od właściciela, cytuje:

Sprzedaję niesamowitą gratkę. W latach 80-tych Politechnika Gdańska wraz ze Stocznią jachtową próbowała rozpocząć produkcję karoserii na wymianę. Były to czasy gdzie karoserię traktowano jako część. Wybór padł na Fiata 600 lub Zastawę 750. Głównym pomysłodawcą tego projektu był Bohdan Leończuk, dziś jeden z głównych inżynierów Porsche. Powstały 4 prototypy. Niestety władza nie pozwoliła na produkcję. Ten samochód jest jedynym jeżdżącym z tej serii. Co było typowe posiada części z dostępnych wtedy Fiatów 126p i Fiatów 850. Posiada karoserię całkowicie z żywicy poliestrowej z włóknem szklanym – bez stalowej ramy (nie jak Trabant czy Syrena Laminat). Karoseria z zachodnich komponentów znacznie mocniejsza niż oryginał. Silnik 4-cylindrowy Fiata 850 pozwalający na jazdę ponad 140 km/godz. Samochód po kapitalnym remoncie, zarejestrowany i ubezpieczony. Uczestnik pokazów w Szwecji i Polsce północnej (pokazywany w TVN-Turbo ). Sprzedaję, ponieważ nie do końca pasuje do kolekcji starych samochodów. Jestem otwarty na propozycje Gdynia tel 608-678-765. Wstawiony jest mocniejszy silnik od fiata 850 sport. Lekki laminat Śmiga powyżej tego co pokazuje licznik. Całość po remoncie na nowych częściach. Jeżdżę na rajdy i wyeliminowałem wszystkie błędy po wykonawcze. Nie pali oleju.

fiat_allegro

Fot. moto.allegro.pl

laminatowy_fiacik_prototyp_motoallegro

Fot. moto.allegro.pl

Hmm… i jak?, myślę, że to niezły rodzynek. Jeśli ktoś ma więcej informacji na temat tego unikalnego projektu, chętnie je opublikuje na łamach serwisu.

Źródło: moto.allegro.pl


17 859 odsłon

2 komentarzy dla: “Prototypowy Fiat odnaleziony na moto.allegro.pl”

  1. łewap pisze:

    Prototyp to może za duże słowo.
    Ponadto oferowany na Allegro egzemplarz nie jest w 100% zgodny z założeniami tego projektu a jedynie mało udolnym wskrzeszeniem znalezionej gdzieś w stodole karoserii. Cóż… wolna wola właściciela.

    Trochę o projekcie.

    W latach 80 kilku zapaleńców ze stoczni jachtowej oraz politechniki gdańskiej wpadło na pomysł ręcznej produkcji laminatowych skorup nadwozia Zastavy 750 (Fiat 600D).
    Kupiono przeto nowe nadwozie z Antoninka, porobiono odlewy, z nich matryce i formy. Potem wykonano oszałamiającą ilość 5 sztuk nadwozi. 4 w wersji standardowej i 1 z przeprojektowaną komorą silnika i bagażnika w której umieszczono chłodnicę od Wartburga z elektrowentylatorem. Z tyłu w miejscu chłodnicy wpasowano zręcznie koło zapasowe. Silnik w tej wersji pochodził z Fiata 127 (903cc) i rozpędzał to lekkie autko do blisko 160km/h.
    Laminatka ważyła znacznie mniej od wersji blaszanej, była znacznie sztywniejsza.

    Ciekawostka jest fakt, że w karoserii nie zastosowano ramy ani też żadnych większych wzmocnień ze stali.
    Czysty laminat!
    Twórca projektu p. Bohdan Leończuk był lun jeszcze jest jednym z głównych technologów w fabryce PORSHE. Jedną z takich laminatek wyjechał bowiem do Niemiec pod koniec lat 80 i zapewne został tam „wyłowiony” jako supertalent.

    Karoseria Zastavy 750 w wersji laminat była propozycją części zamiennej dla rodzimych właścicieli mocno skorodowanych aut tej marki występujących w sporej liczbie w tamtym czasie.
    Niestety polski grajdół skutecznie uniemożliwił dalsze prace na tym projektem.
    Do dziś zachowały się 4 egzemplarze kompletne plus jeden nie dokończony, lecz z kompletem niezbędnych do dokończenia form.

    Reprezentantem praw tego auta w Polsce jest Paweł Taraszkiewicz
    archicar@o2.pl, któremu p. B.Leończuk powierzył mecenat nad tym projektem.

Dodaj komentarz

*


* Wszystkie dodawane komentarze są moderowane.
* Komentarze zawierające obraźliwe i wulgarne słowa, reklamy, itp. będą usuwane.
* Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w serwisie gravatar.com
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników bloga. Automobilia.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeżeli którykolwiek z postów na blogu łamie dobre obyczaje, powiadom o tym » kontakt

Ostatnio dodane


Dziennik miłośnika starej motoryzacji © 2013 Automobilia.pl

Informacja o plikach cookies
Ta strona umieszcza w Twoim urządzeniu różne informacje, w tym tzw. cookies, które kontroluje tylko ona. Z niektórymi z nich potem się kontaktuje. Robi to w celu dostosowania się do Twoich preferencji informacyjnych lub konsumpcyjnych (analizując statystykę Twojej aktywności na stronie, dobierając reklamy, przeciwdziałając nadużyciom). Ustawienie lub pozostawienie ustawienia Twojej przeglądarki akceptującego takie umieszczanie i kontakt oznacza wyrażenie przez Ciebie zgody na taką praktykę. Więcej o powyższym, a także o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Polityce prywatności.

[X] Zamknij