| Zabytkowe samochody - Stare motocykle - Oldtimery - Youngtimery
header Start Historia Motoryzacji Moto Ciekawostki Polska Motoryzacja Rajdy i Zloty Światowa Motoryzacja


Muzea Motoryzacji w Polsce   Kluby i fankluby motoryzacyjne w Polsce   



ŠKODA Rapid. Powrót legendarnej nazwy

Dodał: Piotr
27 kwietnia 2012, godz. 23:11 | Kategoria: Nowości w serwisie, Seryjne - Osobowe, Światowa motoryzacja, Zdjęcia.

Jeśli zainteresowała Cię ta informacja, możesz ją skomentować na dole strony.


Przywrócenie przez ŠKODA AUTO imienia Rapid jako nazwy nowego modelu lokowanego pomiędzy Fabią a Octavią, po raz kolejny potwierdza przywiązanie marki do swego dziedzictwa.

Legendarna dziś nazwa po raz pierwszy pojawiła się w ofercie marki z początkiem kwietnia 1934 roku. Jak podają materiały reklamowe z tamtego okresu, posłużyła ona do oznaczenia „większego, szybszego i bardziej komfortowego brata Populara”, wywodzącego się z linii prostej z modelu Š420. Zresztą do połowy roku 1935, oznaczenie liczbowe pozostało w pełnej nazwie modelu – Škoda 420 Rapid.

skoda-rapid-ii

Fot. Skoda | Rapid II z nadwoziem kabriolet, z dwoma oknami bocznymi

skoda-rapid-ii-2

Fot Skoda | Rapid II z nadwoziem kabriolet (wersja luksusowa)

Pierwszy z Rapidów był napędzany zmodyfikowanym czterocylindrowym silnikiem bocznozaworowym z modelu Š422, o objętości 1194ccm i mocy 26KM, pozwalającym na osiągnięcie prędkości przekraczającej 90km/h, przy średnim spalaniu 8 litrów benzyny na 100km. Trójstopniowa skrzynka biegów, za dopłatą mogła zostać zastąpiona półautomatyczną typu Cotal.
W zależności od życzenia nabywcy model ten opuszczał fabrykę z dwudrzwiowym nadwoziem tudor, jako czterodrzwiowa klasyczna limuzyna lub z karoserią otwartą typu pół-kabriolet.
W czerwcu roku 1935 zadebiutował Rapid Typ 901, oznaczany także jako Rapid II. Otrzymał nowe podwozie z niezależnym przednim zawieszeniem, hydrauliczne hamulce, obszerniejsze nadwozie i powiększony do 1386ccm silnik dysponujący już 31KM. Ta wersja pojazdu cieszyła się bardzo dużym powodzeniem – do września 1937 roku nabywców znalazło ok. 2800 egzemplarzy.

skoda-rapid-ii-3

Fot. Skoda | Rapid II z nadwoziem limuzyna

skoda-rapid-iii

Fot. Skoda | Rapid III z silnikiem OHV 1500

Miesiąc później fabryka pokazała światu Rapida III generacji (Typ 914) – z modnie wygładzoną i zaokrągloną karoserią oraz sprawdzoną techniką poprzednika. W zgodnej opinii motoryzacyjnego świata, Rapid III należał do jednej z najlepszych europejskich konstrukcji pojazdów tej klasy. Sam zarząd fabryki określał model mianem „złotego środka”.
Latem roku 1938 pod pokrywy silników trafiła nowoczesna i wydajna jednostka OHV o objętości 1558ccm i mocy 42KM, posiadająca już rewolucyjne mokre tuleje cylindrowe. W sezonie 1939 ponownie odświeżono wygląd nadwozi modelu, których paleta w międzyczasie uległa istotnemu poszerzeniu, a na listę opcji trafiła przekładnia 4-stopniowa.
Oprócz klasycznych karoserii modeli Rapid, zbudowano także krótką serię pojazdów z nadwoziami aerodynamicznymi oraz sportowymi typu coupe – Rapid Six Typ 910. Nazwa Rapid kojarzy się także z niezliczonymi jazdami wytrzymałościowymi i propagandowymi – w tym chociażby sześcioma wielkimi ekspedycjami afrykańskimi małżeństwa Škulinovych.

skoda-rapid-six

Fot. Skoda | Wyczynowy Rapid Six

Sportowy Rapid Six był pierwszym modelem tej rodziny, napędzanym 2-litrowym silnikiem o sześciu cylindrach. W latach 1941-42 podobnie prestiżowa jednostka o objętości zwiększonej do 2199ccm trafiła do krótkiej (liczącej zaledwie 34 szt.) serii modelu Rapid 2200 Typ 953. W latach 1934-48 zbudowano ponad 5800 egzemplarzy Rapidów wszystkich generacji.
Po drugiej wojnie światowej nazwa Rapid powróciła w krótkich seriach pojazdów montowanych w podnoszącej się ze zniszczeń fabryce.
Ponownie miała szansę pojawić się już w drugiej połowie lat 50. jako oznaczenie przygotowywanej szlachetniejszej odmiany modelu 1200, napędzanej 1,5-litrowym silnikiem i w zamyśle kierowanej głównie na rynki zagraniczne. Na dobre wróciła do oferty marki dopiero w roku 1981, najpierw jako eksportowe oznaczenie modelu Garde, a od roku 1987 jako zasadnicza jego nazwa.

rapid_1500_1956

Fot. Skoda | Rapid 1500 1956 – próba uszlachetnienia modelu 1200/1201 na rynki eksportowe (prototyp)

Wraz z nim przetrwała do początku roku 1990, by po kolejnej przerwie pojawić się ponownie – początkowo na rynku indyjskim a teraz rodzimym, europejskim. Legenda Rapida rozpoczyna zatem nowy rozdział.

Źródło: Skoda Auto Polska

4 734 odsłon

Dodaj komentarz

*


* Wszystkie dodawane komentarze są moderowane.
* Komentarze zawierające obraźliwe i wulgarne słowa, reklamy, itp. będą usuwane.
* Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w serwisie gravatar.com
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników bloga. Automobilia.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeżeli którykolwiek z postów na blogu łamie dobre obyczaje, powiadom o tym » kontakt

Ostatnio dodane


Dziennik miłośnika starej motoryzacji © 2013 Automobilia.pl

Informacja o plikach cookies
Ta strona umieszcza w Twoim urządzeniu różne informacje, w tym tzw. cookies, które kontroluje tylko ona. Z niektórymi z nich potem się kontaktuje. Robi to w celu dostosowania się do Twoich preferencji informacyjnych lub konsumpcyjnych (analizując statystykę Twojej aktywności na stronie, dobierając reklamy, przeciwdziałając nadużyciom). Ustawienie lub pozostawienie ustawienia Twojej przeglądarki akceptującego takie umieszczanie i kontakt oznacza wyrażenie przez Ciebie zgody na taką praktykę. Więcej o powyższym, a także o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Polityce prywatności.

[X] Zamknij