Porsche upamiętnia historię modelu 959 Paris-Dakar

Samochód, który „przetrwa” pokonanie 14 tysięcy kilometrów po pustyniach i sawannach Afryki, zdoła dojechać w niemal dowolne miejsce świata.

W 1986 r. Porsche 959 Paris-Dakar pokonało wyczerpujący rajd z Francji do Afryki Zachodniej. Egzemplarz, którym Jacky Ickx i Claude Brasseur zajęli drugie miejsce, za zwycięską francuską ekipą w identycznym samochodzie (René Metge oraz Dominique Lemoyne), znów jest gotowy do jazdy.

Fot. Porsche | Jacky Ickx przy Porsche 959 Paris-Dakar (1986)

Przez ostatnie miesiące zespół Porsche Heritage and Museum zajmował się przywróceniem go do sprawności wspólnie z kolegami z Porsche Classic. Pasjonujący proces renowacji dokumentuje kilkuodcinkowy serial dokumentalny pt. „959 Paris-Dakar”.

Źródło: YouTube

Transformacja 959 w samochód rajdowy w latach 80. zajęła Porsche dwa lata. Inżynierowie wzmocnili zawieszenie, stosując podwójne amortyzatory na przedniej osi, i zamontowali terenowe ogumienie. Jeśli nawierzchnia nie wymagała napędu na wszystkie koła, elektrohydraulicznie sterowany centralny mechanizm różnicowy zmiennie rozdzielał siłę napędową pomiędzy przednią i tylną osią. Porsche było w stanie osiągnąć prędkość do 210 km/h.

Fot. Porsche | Widok wnętrza 959 Paris-Dakar

Fot. Porsche | 959 Paris-Dakar w warsztacie Porsche Classic

Chcieliśmy zachować oryginalny stan i tylko subtelnie przejrzeć samochód, eliminując wszelkie usterki techniczne

– mówi Kuno Werner, szef muzealnego warsztatu.

Na liczniku 959 Paris-Dakar widniał przebieg około 18 tysięcy kilometrów – długość rajdu plus kilka tysięcy dodatkowych kilometrów.

Podczas demontażu 959 zespół odkrył piasek i brud z afrykańskiej pustyni. Od powrotu auta z rajdu karoseria i jego mechaniczne części nigdy nie były rozbierane.

Byliśmy zafascynowani, bo nie jest to dla nas codzienność. Ślady błota zdradzały, że 959 Paris-Dakar jechało przez rzeki, a do jego wnętrza wdzierała się woda

– mówi Werner.

Fot. Porsche | Na Rajdzie Paryż-Dakar (1986)

Fot. Porsche | 959 Paris-Dakar na afrykańskiej pustyni (1986)

Na prezentację samochodu po subtelnej renowacji zespół Porsche Heritage and Porsche Museum zaprosił samego Jacky’ego Ickxa. Były kierowca 959 Paris-Dakar, który zajął nim drugie miejsce, jako pierwszy miał zaszczyt poprowadzić odnowiony egzemplarz.

Fot. Porsche | Jacky Ickx przy Porsche 959 Paris-Dakar (2023)

Źródło: Porsche

Podobne wpisy

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments