30. rocznica największego sukcesu sportowego marki ŠKODA

Właśnie mija 30 lat od chwili, kiedy to ŠKODA 130RS zdobyła tytuł mistrza Europy sezonu 1981 w kategorii producentów.

Debiutująca 17 maja 1975 roku na torze w Brnie ŠKODA 130RS błyskawicznie wspinała się po szczeblach sportowej kariery. Z każdą kolejną konfrontacją coraz śmielej zaznaczała swą obecność w rajdach, wyścigach torowych oraz górskich, by wkrótce zdominować ich klasyfikacje generalne. Po opanowaniu areny motorsportu krajów socjalistycznych, nadszedł czas na karierę międzynarodową.
Pokonanie grupy A2 i dwunaste miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo w 1977 zwróciło na fabryczny team marki oczy całego świata. ŠKODA na dobre zadomowiła się w zawodach zaliczanych do kalendarza Mistrzostw Europy oraz Mistrzostw Świata.

Reklama

Fot. Skoda

Sezony 1978-80 okazały się bezprecedensowym serialem triumfów marki o światowym zasięgu. Rajdy Szwecji, Wielkiej Brytanii, Akropolu, tory Monza, Vallelunga, Pergusa, Brands Hatch czy Silverstone, to tylko wybrane, najsłynniejsze miejsca kolejnych zwycięstw. Brąz dla marki w kategorii producentów Mistrzostw Europy 1980 wydawał się być ukoronowaniem tej kariery. Tymczasem…

Fot. Skoda

Korona tytułów została zdobyta w kolejnym sezonie. Nieprawdopodobna wręcz dyspozycja fabrycznych kierowców i ekip serwisowych oraz szczytowa forma rozwoju modelu 130RS zaowocowały zdobyciem przez ŠKODĘ tytułu mistrza Europy sezonu 1981 w kategorii producentów.

Fot. Skoda

Takie nazwiska kierowców fabrycznych, jak: J.Bobek, M.Žid, V.Blahna, O.Horsák, M.Fousek, O.Brunclik, M.Zapadlo, V.Havel, J.Šedivý, J.Srnský i P.Samohýl na zawsze zapisały się na najznamienitszych kartach motoryzacyjnego wyczynu.

Fot. Skoda

Trzydzieści lat temu wyższość ŠKODY w motorsporcie musiały uznać takie marki, jak BMW, Ford, Audi, Mazda, Opel i VW. Najnowsze sukcesy czeskiego producenta na tym polu utwierdzają nas w przekonaniu, że powtórka tej historii jest kwestią najbliższego czasu…

Źródło: Skoda

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis

Para buch, koła w ruch czyli najstarszy na świecie motocykl na parę!

Następny wpis

Nasi na rajdzie z Londynu do Brighton

Reklama