30. urodziny Citroëna Xantia
Citroën Xantia, samochód zaprezentowany całemu światu po raz pierwszy w marcu 1993 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. W tym roku świętuje swoje 30. urodziny. Xantia, wyprodukowana w ilości 1 326 259 sztuk w latach 1993–2001 głównie w fabryce w Rennes-la-Janais, stała się kultowym modelem marki Citroën.
R e k l a m a
Ostatecznych kształtów nadał jej Daniel Abramson w centrum projektowym Citroëna w oparciu o propozycję włoskiego ośrodka projektowego Bertone. Model był następcą słynnego BX z lat 80. Dynamiczne, płynne, a zarazem atletyczne linie nadwozia sedana nawiązujące do niektórych linii modelu XM nadały nowy wygląd sylwetkom samochodów z gamy Citroëna.
Dzięki swej niepowtarzalnej stylistyce Xantia została wybrana najładniejszym samochodem roku 1993, czyli w roku pojawienia się na rynku.
Przez dziewięć lat produkcji Xantia przeszła wiele zmian. Początkowo oferowane były dwa poziomy wyposażenia (SX i VSX) w trzech różnych wersjach silnikowych. Wersje najwyżej sytuowane w gamie wyposażone były w hydropneumatyczny system „Hydractive II” – układ zawieszenia sterowany elektronicznie, ograniczający boczne przechyły nadwozia i poprawiający trzymanie się drogi bez negatywnych skutków dla komfortu jazdy.
W 1995 roku w sprzedaży pojawiła się Xantia kombi. W 1997 roku Xantia przeszła facelifting. Wreszcie w 1998 roku w modelu Xantia jako pierwszym w Grupie PSA zostaje wprowadzony nowy silnik wysokoprężny 2.0 HDi ze wspólną listwą wysokociśnieniowego wtrysku paliwa.
Produkcja Xantii zakończyła się w 2001 roku.
Źródło/Zdjęcia: Citroen