Austin-Healey 3000 Mk I
Austin-Healey 3000 Mk I, znany również jako „Big Healey”, jest klasycznym brytyjskim samochodem sportowym, który był produkowany od 1959 do 1961 roku. Jest to jeden z modeli z serii Austin-Healey, która cieszyła się dużą popularnością wśród miłośników samochodów sportowych, szczególnie w Stanach Zjednoczonych.
Ten dwuosobowy roadster charakteryzował się swoim muskularnym wyglądem, niskim profilem i długą, zaokrągloną maską, pod którą krył się potężny silnik. Samochód napędzał sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,9 litra (2912 cc), który był w stanie wygenerować około 124 koni mechanicznych (92 kW). Dzięki temu, Austin-Healey 3000 Mk I był w stanie osiągnąć maksymalną prędkość blisko 115 mil na godzinę (185 km/h), co było imponującym wynikiem na tamte czasy.
R e k l a m a
Samochód wyposażony był standardowo w manualną skrzynię biegów z opcją overdrive, która była dostępna na trzecim i czwartym biegu. Dzięki temu, samochód oferował nie tylko dobre osiągi, ale również relatywnie wysoki komfort jazdy na dłuższych dystansach.
Austin-Healey 3000 Mk I był także wyposażony w przednie hamulce tarczowe, co było nowością w tamtym okresie i znacznie poprawiało bezpieczeństwo i skuteczność hamowania. Design samochodu był typowy dla brytyjskich roadsterów z tamtego okresu, z nisko osadzonymi fotelami, minimalistyczną deską rozdzielczą i składanym dachem, który pozwalał cieszyć się jazdą pod gołym niebem.
Austin-Healey 3000 Mk I cieszył się dużą popularnością nie tylko jako samochód sportowy do codziennego użytku, ale także jako pojazd do rywalizacji w wyścigach i rajdach. Zdobył wiele sukcesów na międzynarodowej arenie wyścigowej, co dodatkowo podniosło jego prestiż wśród entuzjastów motoryzacji.
Zgodnie z certyfikatem British Motor Industry Heritage Trust (BMIHT), prezentowany model 3000 Mk I został zbudowany w kwietniu 1959 roku. Przeznaczony był na rynek północnoamerykański, posiadał kierownicę po lewej stronie i był wykończony w kolorze „Ivory over Red”. Interesującym faktem jest, że w trakcie swojego życia, ów model Healeya został przebudowany na dwumiejscowy BN7 (istniały też wersje 2+2 (BT7)). Co ważne, zachował swój oryginalny, dopasowany numerem silnik.
W dzisiejszych czasach, Austin-Healey 3000 Mk I jest postrzegany jako ikona motoryzacyjna i cenny zabytek, poszukiwany przez kolekcjonerów i miłośników klasycznych samochodów sportowych z całego świata.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 40 000 – 60 000 euro.
Zdjęcia: RM Sotheby’s