BMW Z1 kończy 21 lat
Dwadzieścia pięć lat temu inżynierowie BMW Technik GmbH opracowali projekt samochodu, który wyznaczył nowe trendy w motoryzacji dzięki nowatorskiej konstrukcji nadwozia.
Początkowo projekt o nazwie Z1 miał być jedynie „poligonem doświadczalnym” dla ekspertów z BMW, którzy badali wydajność nowych materiałów. Szefostwo firmy stwierdziło jednak, że auto prezentuje duży potencjał, dlatego rok po zaprezentowaniu pierwszego konceptu zapadła decyzja o wprowadzeniu samochodu do produkcji.
Fot. BMW AG | BMW Z1
W stylowym roadsterze w wersji seryjnej zastosowano kilka przełomowych rozwiązań. Szkielet nadwozia został wykonany z ocynkowanej blachy stalowej, natomiast w podwoziu zastosowano żywicę epoksydową wzmocnioną włóknami szklanymi i poliwinylowymi, co zapewniało dużą odporność na skręcanie. Z kolei plastikowe elementy poszycia karoserii można było wymienić w ciągu godziny z pomocą jedynie śrubokręta. Cechą charakterystyczną BMW Z1 były również drzwi chowane w progach.
Fot. BMW AG | BMW Z1
Samochód wyceniony w Niemczech na 83 tys. marek był napędzany 2,5-litrowym, sześciocylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 170 KM współpracującym z pięciobiegową przekładnią manualną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało mniej niż 8 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 225 km/h.
Pierwsze BMW Z1 zjechało z taśmy produkcyjnej w 1989 roku. W ciągu dwóch lat produkcji zbudowano 8000 sztuk tego modelu.
Źródło: BMW, informacja Mototarget.pl
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!