Fiat 130 Familiare Fiat 130 Familiare

Fiat 130 Familiare – unikatowe kombi dla Giovanniego Agnelli

Fiat 130, zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 1969 roku, stanowił nowoczesną reinterpretację luksusowej limuzyny klasy wyższej, mając na celu zastąpienie modelu 2300. Jego pierwotne wersje – sedan oraz coupé – były zgodne z głównym nurtem projektowym Fiata, jednak nie spełniały oczekiwań rodziny Agnelli, dla której kluczowe były zarówno prestiż, jak i praktyczność. W odpowiedzi na te wymagania powstał unikatowy Fiat 130 Familiare – ekskluzywna wersja kombi, łącząca nowatorską inżynierię z wyrafinowaną estetyką.

Za projekt nadwozia odpowiadało studio Fiat Centro Stile, natomiast jego realizację powierzono renomowanemu włoskiemu atelier nadwoziowemu Officina Introzzi. Pod względem konstrukcyjnym Fiat 130 Familiare zachował cechy swojego pierwowzoru – 2,8-litrowy silnik V6 (jednakże patrząc na tylny emblemat 3200, który sugeruje, że samochód jest wyposażony w silnik 3,2 l, a nie jak podaje RM Sotheby’s w swoim opisie 2,8 l), zespolony z trzybiegową automatyczną skrzynią biegów. Kluczową zaletą pojazdu było w pełni niezależne zawieszenie wszystkich kół, zapewniające komfort jazdy oraz wyjątkową stabilność, co wyróżniało go na tle ówczesnych konstrukcji klasy premium.

Reklama

Wyprodukowano jedynie trzy egzemplarze tego unikatowego modelu. Pierwszy trafił do Giovanniego Agnelli, drugi do jego brata Umberto, a trzeci do bliskiego przyjaciela rodziny, Guido Nicoli. Najbardziej charakterystyczna była wersja Giovanniego Agnelli – wyróżniała się srebrnym lakierem, drewnopodobnymi panelami bocznymi oraz dedykowanym bagażnikiem dachowym z wiklinowym koszem, przeznaczonym do przewozu sprzętu narciarskiego. Co więcej, jako jedyny egzemplarz został wyposażony w asymetryczne trzecie światło stopu, które miało ułatwić śledzenie pojazdu przez ochronę G. Agnelli.

Fiat 130 Familiare służył Agnelliemu głównie podczas zimowych pobytów w St. Moritz, gdzie stał się ikoną stylu i przedmiotem zainteresowania mediów. Dzięki starannej konserwacji samochód zachował swój oryginalny charakter i nadal uczestniczy w prestiżowych wydarzeniach motoryzacyjnych.

Szacowana cena samochodu na aukcji: 170 000 – 300 000 euro.

ps. Maksymalnie do kilkunastu sztuk Fiatów 130 w wersji sedan, zostało zmontowanych w zakresie montażu końcowego w Polsce w FSO jako Fiat 130p, które zostały przeznaczone dla rządu i instytucji państwowych.

Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
50 lat BMW Art Car

50 lat BMW Art Car – sztuka na czterech kołach

Następny wpis
Ford Thunderbird Convertible Indianapolis 500 Festival Car

Ford Thunderbird - legenda toru Indianapolis 500 w 1961 roku

Reklama