Jaguar D-Type i XKSS – legendarne modele wyścigowe i drogowe
Jaguar, podobnie jak Bentley w latach 20., zbudował swoją legendę na torach Le Mans, zdobywając pięć zwycięstw w ciągu siedmiu lat między 1951 a 1957 rokiem. Te triumfy umocniły pozycję brytyjskiej marki w świecie sportów motorowych. Za sukcesy odpowiadały dwa modele: C-Type, który zapewnił zwycięstwa w 1951 i 1953 roku, oraz D-Type, który pomógł Jaguarowi zdobyć hattrick wygranych od 1955 do 1957 roku, zapisując się na stałe w historii Le Mans.
D-Type, zaprojektowany przez geniusza inżynierii Malcolma Sayera, był prawdziwym arcydziełem techniki. Sayer, z doświadczeniem zdobytym w Bristol Aeroplane Company, wprowadził wiele technologii lotniczych do konstrukcji tego auta, co uczyniło go niezwykle nowoczesnym i aerodynamicznie zaawansowanym jak na swoje czasy. W przeciwieństwie do wcześniejszego C-Type, D-Type charakteryzował się monokokiem z nitowanego aluminium, co stanowiło rewolucję w projektowaniu samochodów wyścigowych. Zastosowanie nowoczesnych hamulców tarczowych oraz szeroko zakrojone testy w tunelu aerodynamicznym przyczyniły się do sukcesu tego modelu na torze.
R e k l a m a
Jednak po ogłoszeniu przez organizatorów World Sportscar Championship limitu pojemności silników do 3 litrów, Jaguar wycofał się z wyścigów w 1956 roku. W efekcie D-Type stał się przestarzały, a Jaguar zdecydował o przekształceniu części podwozi tego modelu w specyfikację drogową pod nazwą XKSS. Wersja ta była dostosowana do jazdy po ulicach, ale zachowywała wyścigowy charakter, co przyciągnęło uwagę miłośników motoryzacji, szczególnie w Ameryce Północnej. Wyprodukowano tylko 18 takich samochodów, co czyni XKSS jednym z najbardziej pożądanych modeli w historii Jaguara.
Podwozie XKD 540 to jeden z tych unikalnych egzemplarzy. Jego historia jest równie fascynująca jak konstrukcja. Po okresie wyścigowym, samochód przeszedł szereg modyfikacji i trafił do zamożnych kolekcjonerów na całym świecie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Australii i Niemczech. Był regularnie odrestaurowywany i utrzymywany w doskonałym stanie, co sprawia, że dziś stanowi niezwykłą perłę wśród klasycznych samochodów.
XKD 540 z zachowanymi oryginalnymi komponentami, jest nie tylko przykładem wybitnej inżynierii, ale także ikoną motoryzacji, która zdobyła uznanie na całym świecie. Jego pochodzenie, estetyka i osiągi czynią go jednym z najbardziej poszukiwanych klasycznych Jaguarów, idealnym dla każdego kolekcjonera luksusowych samochodów.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 11 000 000 – 13 000 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s