Kaiser-Darrin – amerykańska ikona motoryzacji z lat 50.
Kaiser-Darrin to samochód, który mimo krótkiej historii produkcji, zdołał na zawsze zapisać się w annałach motoryzacji. Był to pierwszy amerykański samochód sportowy z nadwoziem z włókna szklanego, którego prototyp pojawił się przed legendarnym Chevroletem Corvette. Choć produkcja rozpoczęła się dopiero w 1954 roku, Kaiser-Darrin zyskał status legendy dzięki swojemu niepowtarzalnemu designowi i nowatorskim rozwiązaniom technicznym.
Projekt Kaiser-Darrin zachwycał swoim wyglądem. Charakterystyczna osłona chłodnicy i szerokie przednie błotniki, to tylko niektóre z elementów, które wyróżniały ten model na tle innych samochodów tamtych lat. Samochód emanował amerykańskim stylem lat 50., wzbogaconym o nutę europejskiej elegancji.
Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem były jednak unikalne „kieszonkowe” drzwi, które przesuwały się do przodu w przednich błotnikach. Pomysłodawca tego rozwiązania, Howard „Dutch” Darrin, promował je jako bezpieczną alternatywę, ponieważ drzwi te nie otwierały się na zewnątrz, co minimalizowało ryzyko wypadków. Kolejnym wyróżniającym elementem był trzypozycyjny składany dach Landau, nawiązujący do przedwojennej epoki budowy autokarów, dla której Darrin również tworzył projekty.
Kaiser-Darrin był nie tylko piękny, ale także funkcjonalny. Jego lekkie nadwozie z włókna szklanego skrywało niezawodny sześciocylindrowy silnik Willys o mocy 90 KM i pojemności 161 cali sześciennych. Samochód oferował dwie opcje skrzyń biegów: automatyczną oraz trzybiegową manualną z możliwością nadbiegu. Moc była przekazywana na tylne koła, co zapewniało dynamiczną jazdę.
Mimo debiutu prototypu przed Corvettą Chevroleta i wyprzedzenia Forda Thunderbirda w produkcji, Kaiser-Darrin pojawił się zbyt późno, aby uratować firmę Kaiser-Frazer przed upadkiem. W 1955 roku, w wyniku powojennej konsolidacji rynku motoryzacyjnego, firma zaprzestała działalności. Kaiser-Darrin był produkowany tylko przez jeden rok modelowy, a z taśm produkcyjnych zjechało jedynie 435 egzemplarzy.
Jednym z tych rzadkich egzemplarzy jest Kaiser-Darrin Roadster z 1954 roku, oznaczony numerem 99. Samochód wykończony jest w eleganckim kolorze Yellow Satin. Wyposażony w opony typu whitewall, zamontowane na felgach z fabrycznymi drucianymi kołpakami, prezentuje się wyjątkowo stylowo. Napędzany legendarnym sześciocylindrowym silnikiem Willys „Hurricane”, z gaźnikiem Carter YF i trzybiegową manualną skrzynią biegów, oferuje niezapomniane wrażenia z jazdy. Wnętrze samochodu cechuje pełne oprzyrządowanie i komfortowe siedzenia dla dwóch osób.
Kaiser-Darrin to samochód, który wyprzedzał swoje czasy i pozostaje jednym z najrzadszych amerykańskich samochodów sportowych. Jego zapierający dech w piersiach design i innowacyjne rozwiązania sprawiają, że jest to prawdziwa perła dla kolekcjonerów i miłośników motoryzacji. Autorstwo legendarnego Howarda „Dutcha” Darrina dodaje mu jeszcze większej wartości i sprawia, że każdy z 435 wyprodukowanych egzemplarzy to prawdziwy skarb.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 75 000 – 90 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!