Lancia Stratos świętuje 50. rocznicę swojego pierwszego międzynarodowego zwycięstwa
Pięćdziesiąt lat temu, a dokładnie 25 września 1973 r., Lancia Stratos napisała pierwszy rozdział swojej pamiętnej historii. W 1973 roku wystartowała w rajdach, wciąż jeszcze jako prototyp, za kierownicą którego zasiadł duet Munari-Mannucci.
Fot. Lancia | Lancia Startos
R e k l a m a
We wrześniu tego samego roku odniosła swoje pierwsze międzynarodowe zwycięstwo w Tour De France Automobile. Sukces nastąpił po pierwszym triumfie w kwietniu tego samego roku w Rajdzie Firestone, który był zapowiedzią niesamowitej passy.
Lancia Stratos zdominowała międzynarodową scenę rajdową, odnosząc jedno zwycięstwo za drugim: wygrała trzy kolejne edycje Rajdu Monte Carlo, zdobyła trzy tytuły w Mistrzostwach Świata Konstruktorów (1974, 1975 i 1976) i trzy zwycięstwa w Mistrzostwach Europy Kierowców. Za kierownicą Stratosa, Munari zwyciężył w Pucharze Świata Kierowców Rajdowych FIA w 1977 roku.
Fot. Lancia
Począwszy od 1975 roku, Lancia Stratos przybrała biało-zielone barwy swojego sponsora Alitalii, a trójkolorowe logo włoskiej linii lotniczej zostało podzielone i zharmonizowane z klinowym kształtem samochodu, tworząc jedno z najpiękniejszych malowań w historii sportów motorowych.
Fot. Lancia
Lancia Stratos to zdecydowanie „agresywny i wydajny” samochód, stworzony specjalnie by wygrywać i przełamywać schematy, różniący się znacznie od pozostałych modeli z tamtego okresu. Czerpiąca inspirację z prototypu „Strato’s Zero” z 1970 roku, ostateczna wersja została zaprezentowana w następnym roku.
Wszystko w tym samochodzie o futurystycznym klinowatym kształcie zostało zaprojektowane z myślą o rajdach: przód o wyostrzonym kształcie harmonijnie łączył się z nadkolami, natomiast pochylona szyba przednia obejmowała przednie słupki i płynnie przechodziła w okna boczne. Dach kończył się pionowo malutką tylną szybą, objętą dużą pokrywą silnika. Maskę silnika i pokrywę bagażnika wykonano z lekkich materiałów, tak jak błotniki mające większy otwór, umożliwiający szybsze wykonanie naprawy serwisowej podczas wyścigów. Z tyłu wyróżniały się okrągłe tylne światła i agresywny spojler na dachu, natomiast silnik V6 pochodził z Ferrari Dino 246.
Fot. Lancia | Alain Delon i Mirelle Darc w Lancii Stratos
Rewolucyjne było również wnętrze Lancii Stratos, skoncentrowane całkowicie na kierowcy i zaprojektowane tak, aby osiągać wyniki i wzbudzać emocje: dwa fotele i tylko dwa schowki na kaski wyścigowe, element wyróżniający również wersję drogową modelu. Tak zwany „color-blocking” tworzył w kabinie efekt ciągłej gry przeciwstawnych barw poprzez zastosowanie podstawowych kolorów, takich jak niebieski, czerwony i żółty, co jest częścią charakterystycznego dla marki Lancia eklektyzmu.
Właśnie ten urok zerwania z dawną epoką sprawił, że model ten stał się historyczną ikoną również z innego punktu widzenia: designu. Elementy takie jak okrągłe tylne światła, aerodynamiczne skrzydło i eklektyczne połączenie podstawowych kolorów we wnętrzu sprawiły, że Lancia Stratos stała się modelem o futurystycznym designie, który pozostaje aktualny do dziś. To nie przypadek, że stał się on jednym z dziewięciu historycznych samochodów marki, które zainspirowały markę Lancia do stworzenia przyszłych modeli.
Źródło: Lancia