Mercedes-Benz 230 SL (W 113) Mercedes-Benz 230 SL (W 113)

Mercedes-Benz SL W113 – legenda, która narodziła się pod nazwą Pagoda

Mercedes-Benz SL W113, znany jako 'Pagoda’, stał się ikoną motoryzacji nie tylko dzięki zaawansowanym technologiom, ale również dzięki swojemu unikalnemu designowi. Przydomek 'Pagoda’ odnosi się do charakterystycznego, wklęsłego twardego dachu, który przypomina azjatyckie świątynie. Projekt autorstwa Paula Bracqa, łączy w sobie elegancję z funkcjonalnością. Bracq nazywał W113 „doskonałym” i trudno się z nim nie zgodzić – do dziś model ten jest symbolem ponadczasowego stylu.

Warto jednak podkreślić, że 'Pagoda’ to nie tylko piękno, ale również zaawansowana inżynieria. Bela Barényi, znany z innowacyjnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, wprowadził do W113 koncepcję stref zgniotu, co było kamieniem milowym w motoryzacji. Dzięki temu SL W113 oferował wysoki poziom bezpieczeństwa, co wyróżniało go na tle innych sportowych modeli tamtych czasów.

Reklama

Debiutujący na Geneva Motor Show w 1963 roku model 230 SL z sześciocylindrowym silnikiem o mocy 150 KM szybko zyskał uznanie. Był to kompromis między surowym roadsterem, a komfortowym samochodem sportowym. W kolejnych latach Mercedes rozwijał serię, wprowadzając modele 250 SL i 280 SL, które oferowały jeszcze lepsze osiągi i komfort.

W113 zapisał się również w historii sportów motorowych. Zwycięstwo Eugena Böhringera w rajdzie Spa-Sofia-Liège w 1963 roku było dowodem na wszechstronność tego modelu. Böhringer określił go mianem „tancerza” dzięki jego niezwykłej zwrotności.

Produkcja SL W113 zakończyła się w 1971 roku, a na jego miejsce wprowadzono serię 107. Mimo to 'Pagoda’ pozostaje jednym z najpopularniejszych klasyków Mercedesa. Wyprodukowano łącznie 48 912 egzemplarzy, które do dziś cieszą się uznaniem miłośników motoryzacji. Połączenie sportowego charakteru, komfortu i ponadczasowego designu sprawia, że W113 to prawdziwa legenda.

Źródło/Zdjęcia: Mercedes-Benz

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Spirit of America Sonic I

Spirit of America Sonic I - historia rekordu prędkości na lądzie

Następny wpis
Ferrari 250 LM by Scaglietti

Legenda toru - Ferrari 250 LM - triumfator Le Mans 1965

Reklama