Pegaso – legendarny hiszpański supersamochód
Nazwany na cześć mitycznego skrzydlatego konia, imponujący hiszpański samochód sportowy Pegaso produkowany był w dawnej fabryce Hispano-Suiza w Barcelonie. Wierny dziedzictwu swojego miejsca narodzin, charakteryzował się zaawansowanym, wysoko wydajnym silnikiem V-8 z podwójnymi wałkami rozrządu i bez skrupułów miał na celu rzucić wyzwanie Ferrari – i rzeczywiście to zrobił. Pegaso był swego czasu najszybszym produkcyjnym samochodem na świecie, osiągając prędkość maksymalną 240 km/h. Był również jednym z najdroższych i najrzadszych, wyprodukowano zaledwie 84 egzemplarze, z których wiele wyposażono w wspaniałe, specjalnie zamawiane nadwozia.
Niewiele z tych nadwozi było bardziej śmiałych niż te stworzone na podwoziu Z-102 przez renomowanego paryskiego karosera Saoutchika. Prezentowany egzemplarz jest jednym z siedmiu Berlinett Series II autorstwa Saoutchika, z których każdy różnił się w drobnych szczegółach, ale wszystkie dzieliły stylistykę z niską linią dachu i wyraźnie zakrzywionymi błotnikami, które tworzyły łuki nad okrągłymi reflektorami. Całość stanowiła wizualną prezentację mocy i prędkości.
R e k l a m a
Podwozie o numerze 0102-150 0161 dostarczono z kierownicą po prawej stronie, choć liczba „150” w numerze podwozia, wskazuje na model z kierownicą po lewej stronie. Według zapisów Carlosa Mosquery i Enrique Coma-Cros’a w „Ricart-Pegaso: La Pasión del Automóvil”, pierwszym właścicielem był Domecq de la Riva, przypuszcza się, że był to Don Pedro Domecq de la Riva, znany hiszpański arystokrata i sportowiec tamtej epoki.
W 1983 roku nabył go Frans Pelzer, entuzjasta z Maastricht w Holandii. W wywiadzie z autorem książki „Pegaso”, Mario Laguna, opublikowanym w „La Aventura Pegaso”, Pelzer zauważył, że samochód został odnaleziony w solidnym, oryginalnym stanie, z wszystkimi swoimi częściami, z których około 95 procent zostało użytych podczas restauracji. Jedynym głównym komponentem, który został zmieniony, była skrzynia biegów, zastąpiona odpowiednią jednostką z innego Pegaso.
Obecnie samochód pozostaje w doskonałym, pięknie utrzymanym stanie, z schludną i czystą skórzaną tapicerką, błyszczącym lakierem i chromem. W 2023 roku pojawił się m.in. na Pebble Beach Concours d’Elegance. Jest to wspaniały pełnej „krwi koń”, godny swojego dziedzictwa i nadal odzwierciedlający doskonałe inżynierstwo, skrupulatne rzemiosło i legendarne przywiązanie do szczegółów Saoutchika, wszystko to połączone w jednej zmysłowej krzywiźnie metalu. Dla każdej kolekcji klasycznych, sportowych samochodów jest to istny klejnot w koronie.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 650 000 – 900 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s