Porsche 911 Turbo Flatnose (płaski nos)
Od momentu, gdy Porsche 911 Turbo pierwszej generacji zadebiutowało na drogach w 1975 roku, model ten stał się marzeniem wielu entuzjastów motoryzacji. Znany wewnętrznie jako typ 930, 911 Turbo szybko zdobyło miano światowego punktu odniesienia w zakresie wydajności. Jego charakterystyczne, rozszerzone błotniki i tylne spojlery w kształcie wielorybiego ogona sprawiły, że był łatwo rozpoznawalny zarówno jako Porsche, jak i 911.
W 1982 roku Porsche stanęło przed wyzwaniem, które miało na zawsze zmienić oblicze tego modelu. Sponsorzy wyścigów poprosili program Exclusive Manufaktur – znany również jako „Sonderwunsch” lub „Specjalne życzenia” – o stworzenie unikalnego samochodu drogowego, który miałby wyglądać jak wyścigowy typ 935. Tak powstało nadwozie, które przypominało aerodynamiczny model 935, wyposażone w żaluzjowe stalowe błotniki z chowanymi reflektorami. Dodatkowo, zmniejszono i przedłużono panele wahaczy, dostosowując je do poszerzonych tylnych paneli ćwiartkowych, które zawierały nowe otwory wentylacyjne do chłodzenia hamulców oraz elektryczny wentylator zapewniający dodatkowe chłodzenie oleju. Na obu końcach zamontowano szersze koła i opony, co podkreślało sportowy charakter pojazdu.
W krótkim czasie Porsche zaczęło otrzymywać liczne prośby od klientów o zastosowanie stylizacji „płaskiego nosa” inspirowanej modelem 935. Te ekskluzywne modyfikacje były zazwyczaj zamawiane przez najbogatszą klientelę, co wiązało się z wieloma dodatkowymi modernizacjami fabrycznymi. W 1987 roku Porsche zdecydowało się wprowadzić do katalogu fabrycznego pakiet North American Flatnose, znany jako M505.
Prezentowane auto to jeden z 62 egzemplarzy Turbo Coupe, wyposażone w pakiet M505 dostarczone jako nowe do USA na rok modelowy 1989. Samochód wyróżnia się fabrycznym wykończeniem w kolorze Grand Prix White z wnętrzem częściowo wykończonym skórą w kolorze Velvet Red. Dodatkowe wyposażenie obejmuje elektrycznie sterowany szyberdach, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, zestaw stereo Blaupunkt Reno z dodatkowym wzmacniaczem oraz krótszą dźwignię zmiany biegów. Jak wszystkie modele 911 Turbo, ten egzemplarz posiada pełny system klimatyzacji, spryskiwacze reflektorów i inne udogodnienia.
Ten wyjątkowy egzemplarz Porsche 911 Turbo został pierwotnie dostarczony do firmy Stoddard Imported Cars Inc. z Willoughby w stanie Ohio. Posiada oryginalną książkę gwarancyjną i serwisową. Z przebiegiem zaledwie 1400 km w momencie katalogowania, jest to jeden z najlepiej zachowanych egzemplarzy z płaskim nosem, który z pewnością będzie pożądany przez entuzjastów Porsche przez wiele dziesięcioleci.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 235 000 – 325 000 euro.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!