Porsche 911 Turbo S Lightweight to prawdziwy rarytas w świecie motoryzacji
Porsche 911 Turbo S Lightweight to prawdziwa perełka w świecie supersamochodów. Jego historia sięga 1992 roku, kiedy to Rolf Sprenger, kierownik działu Porsche Exclusive, zaprezentował niezwykłą wizję tego modelu. Był to pierwszy samochód w pełni opracowany przez Porsche Exclusive, a jego produkcja była bardzo limitowana – zaledwie 86 egzemplarzy opuściło fabrykę, wszystkie między lipcem, a listopadem 1992 roku.
Model Turbo S Lightweight generacji 964 powstał jako drogowa wersja samochodu, który triumfował w mistrzostwach supersamochodów IMSA w tym samym roku. W procesie jego projektowania inżynierowie skupili się na maksymalnej redukcji masy oraz poprawie osiągów. Zastosowano zaawansowane technologie, takie jak drzwi, maska oraz tylny spojler wykonane z kompozytu węglowego wzmacnianego włóknem szklanym. Dodatkowo cieńsze szyby oraz rezygnacja z wielu elementów komfortu, takich jak klimatyzacja czy radio, pozwoliły zmniejszyć wagę pojazdu do niecałych 1300 kilogramów, co stanowiło imponującą redukcję o 180 kg w porównaniu do standardowego Turbo S.
R e k l a m a
Turbo S Lightweight wyróżniał się także zmodyfikowanym silnikiem M30/59 SL. Większe wtryskiwacze, bardziej agresywne wałki rozrządu i wydajniejsza turbosprężarka KKK podniosły moc do 381 KM, co zapewniało niesamowite osiągi na drodze. Wizualnie samochód zyskał tylny spojler oraz otwory wentylacyjne inspirowane modelem 959, co podkreślało jego wyjątkowy charakter.
Z 86 egzemplarzy, jedynie 19 zostało wyprodukowanych z kierownicą po prawej stronie, co czyni te wersje jeszcze bardziej unikalnymi. Prezentowany egzemplarz, stworzony na rynek południowoafrykański, finalnie trafił do kolekcjonera w Azji, gdzie był przechowywany w magazynie i przejechał jedynie 130 kilometrów od nowości. Z powodu niekorzystnych warunków klimatycznych oryginalny lakier uległ uszkodzeniom, co doprowadziło do decyzji o jego kompleksowym odnowieniu.
Po renowacji samochód został ponownie pomalowany w oryginalnym kolorze Grand Prix White, a także poddany pełnemu serwisowi. Dzięki temu Porsche 911 Turbo S Lightweight prezentuje się dziś w doskonałym stanie i stanowi niezwykle cenne odkrycie na rynku supersamochodów.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 850 000 – 1 050 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s