Paryż Północy – Warszawa 1935

Zastanawiałem się jak rozpocząć wstęp do poniższej informacji po tym, co można już zobaczyć na poniższym zdjęciu i filmie. Jak do tego się ustosunkować znając historię, która zniszczyła dorobek polskich inżynierów, kawał dobrej polskiej historii motoryzacji – pojazdy PZinż, motocykle Sokół, samochody CWS. Chciałoby się przekląć i dalej nie komentować jednakże nie, właśnie to co powstało niech będzie dowodem na to, że pewnych rzeczy nie da się wymazać i zawsze będzie ten ktoś, kto będzie pamiętał jak naprawdę było.

Fot. Warszawa1935.pl

Reklama

Pomimo upływu 75 lat i coraz to dłuższym okresie zapominania o historii jakże ważnej dla Polski, są jeszcze ludzie, którym zależy aby pokazać i podtrzymać wiedzę, o tym co kiedyś było rozpoznawane na całym świecie.

Źródło: YouTube

Ale do sedna.

Pierwsza sprawa to zabudowa architektoniczna stolicy, którą w tamtym okresie można był śmiało zestawić z takimi miastami jak Paryż, Wiedeń czy Budapeszt. Tak właśnie pięknie wyglądała Warszawa, która gdyby nie zawirowania wojenne z pewnością należałaby teraz to najpiękniejszych stolic świata!

Fot. Materiały prasowe

Po drugie nieodzownym atrybutem każdego miasta była komunikacja, nie tylko tak miejska jak tramwaje, czy dorożki w tamtym okresie, ale samochody w każdym wydaniu, od osobowych po ciężarowe. Lata 30. to takie marki samochodów na polskich drogach jak np. Fiat, Citroën, Renault, Peugeot, Opel, Ford czy Chevrolet ale też wiele firm światowych produkujące oleje (Mobiloil), ogumienie (Continental, Dunlop) czy inne podzespoły motoryzacyjne (Bosch).
Nie, które marki samochodów na przełomie lat 20. i 30. miały Warszawie poza salonami własne montownie pojazdów, jak np. koncern General Motors przy ul. Wolskiej 101/103.

Poniżej krótka informacja o samym projekcie i autorach

Warszawa w całym swoim przepychu przedwojennej metropolii! Pieczołowicie zrekonstruowana w filmie zrealizowanym w technologii 3D! Zobaczcie miasto, którym przed wojną zachwycała się cała Europa, określając je mianem Paryża Północy! Projekt „Warszawa 1935” odkrywa zupełnie nowe wyobrażenie o naszej niedawnej przeszłości. Dostępne stare fotografie ukazują jedynie zarys kształtu miasta, budując niepełne wyobrażenie o pięknie, kulturowym bogactwie i znaczeniu Warszawy zaledwie 75 lat temu.

Pierwsze taksówki, latarnie gazowe, asfaltowe drogi, piękne, niebezpieczne pierwsze wyścigi, Polska motoryzacja, polskie samoloty, moda i kanony urody, damy i dostojni panowie. Teatry, kina, sztuka i film. Czasy obfitujące w niczym nieskrępowane wizje rozwiązań technicznych i szalonego postępu, ale również pod wieloma względami analogiczne do obecnych. Wielki kryzys lat 30-stych, ze wszystkimi jego konsekwencjami. Trudna polityka, której efekty niestety znamy.

Projekt odbudowy Warszawy w technologii 3D jest dziełem studia Newborn Sp. z o.o. animacja i vfx z warszawskiej Pragi, którego założycielem jest Tomasz Gomoła i Ernest Rogalski.

Pomysłodawcą projektu jest Tomasz Gomoła w 2007 roku planował rekonstrukcję prawdziwego ducha Warszawy i odtworzenie niepowtarzalnej atmosfery miasta, którą tworzyły dopełniając architekturę: pierwsze taksówki, latarnie gazowe, asfaltowe drogi, automobile i motocykle. Moda i kanony urody. Eleganckie kobiety i wytworni mężczyźni.

2 lata temu Studio Newborn, wykorzystało drzemiący w jego zespole ogromny potencjał twórczy który sprawił, że idea odbudowy zaczęła nabierać realnego, imponującego kształtu. O skali i rozmachu tego przedsięwzięcia świadczy fakt, że jest to projekt bez precedensu. Nikt wcześniej nie podjął się takiego wyzwania.

Oficjalna strona projektu dostępna jest pod adresem www.Warszawa1935.pl

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis

40 lat zakładów BAZ

Następny wpis

Car of the Year 2011 - Porsche Type 64

Reklama