NAFA czyli pojazd transportu lokalnego

Jak zwykło się mówić „potrzeba matką wynalazków”, tak i w tym przypadku zwiększająca się liczba pojazdów, korki uliczne czy brak miejsc parkingowych przed supermarketem, zmobilizowało inżynierów niemieckiego producenta na podjęcie działań w kierunku stworzenia samochodu, który byłby w stanie sprostać ww. niedogodnościom. Tak powstał dwumiejscowy NAFA czyli „pojazd transportu lokalnego” z jęz. niemieckiego „Nahverkehrsfahrzeug”.

Fot. Daimler | NAFA

Samochodzik został zaprojektowany w 1981 roku, liczył 2,5 metra długości i 1,5 metra wysokości i szerokości. Dzięki czterem kołom skrętnym potrafił wjechać w bardzo wąskie miejsca, a promień zawracania wynosił zaledwie 5,7 metra. Auto zostało wyposażony w składane automatyczne lusterka, drzwi otwierane w sposób przesuwny do przodu, posiadał napęd na przednie koła i automatyczną skrzynię biegów. Dla poprawy komfortu jazdy w korkach ulicznych służyła klimatyzacja, a dla poprawy bezpieczeństwa pasy zostały wyposażone w napinacze. Samochód posiadał także duże okna, które zapewniały optymalną widoczność.

Fot. Daimler | (od prawej) NAFA, Studyjny Mercedes-Benz A-klasa, 1994 r. i Mercedes-Benz A-klasa, 1997 r.

Niestety NAFA nie wszedł do produkcji seryjnej, a wiedza przy jego budowie została wykorzystana przy projekcie Mercedesa-Benza A-klasa, który zadebiutował 1996 roku. Innym autem obecnie produkowanym, który można porównać do prototypu z przed blisko 30. lat jest Smart Fortwo należący do koncernu Daimlera.

Źródło: Daimler

Podobne wpisy

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments