Żubr A80 – polski samochód ciężarowy
Żubr A80 – pierwszy samochód ciężarowy produkowany przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe, był wytwarzany w latach 1960-1968. Powstanie tego pojazdu było wynikiem potrzeb transportowych powojennej Polski. Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego, powołane do życia w pierwszych latach powojennych, zajmowało się tworzeniem planów pojazdów, realizowanych później w krajowych fabrykach. W 1952 roku w Biurze Konstrukcyjnym powstała koncepcja budowy samochodu ciężarowego o ładowności 8 ton, a prace nad projektem prowadził inż. Witold Kończykowski.
Produkcja seryjna Żubra A80 rozpoczęła się w 1960 roku, jednak pojazd okazał się bardzo awaryjny, głównie z powodu problemów z silnikiem i tylnym mostem. Mimo modernizacji, w tym zmiany silnika na model S-560, Żubr A80 nadal miał problemy z awaryjnością. Produkcję zakończono w 1968 roku, a łącznie wyprodukowano niecałe 7000 egzemplarzy.
R e k l a m a
Silnik Żubra A80 początkowo był to model S56, jednak z powodu awaryjności zamieniono go na silnik S-560 o mocy 125 kW (170 KM) i objętości skokowej 11 litrów. Skrzynie biegów w pierwszych modelach produkował Ursus, a później przejęła je Fabryka Przekładni Samochodowych w Tczewie. Prędkość maksymalna pojazdu początkowo wynosiła 75 km/h, a zużycie paliwa 25 l/100 km, które to wartości zmieniły się odpowiednio na 80 km/h i 23 l/100 km od rocznika 1962.
Żubr A80 był wyposażony w całkowicie metalowe kabiny KO 1 z różnymi typami szyb, a po modernizacji w stałe przednie okna. Wnętrze nie miało systemu ogrzewania, ale możliwe było ogrzewanie poprzez otwarcie wewnętrznej klapy silnika. Najpopularniejsze zabudowy to drewniane skrzynie o wymiarach 4883x2290x6000 mm, z podłogą z desek sosnowych, burtami z twardego drewna i metalowymi okuciami.
Źródło: Wikipedia
Foto: Domena publiczna