Odbywająca się od 11 do 15 czerwca 42. edycja wyścigu 1000 Miglia jest historyczną rekonstrukcją „najpiękniejszego wyścigu na świecie”, jak określił to wydarzenie Enzo Ferrari. W będącym od zawsze trochę wyścigiem, a trochę przygodą, tegorocznym wydarzeniu weźmie udział ponad 400 modeli samochodów zabytkowych.
Ponad 50 z nich to Alfy Romeo, co czyni z nich największą reprezentację, a markę niekwestionowaną ikoną włoskich sportów motorowych. Dwa z nich to prestiżowe modele z zabytkowej kolekcji Alfy Romeo, zwykle prezentowane w muzeum w Arese: 1900 Super Sport (1954) i 1900 Super Sprint (1956).
Na starcie 1000 Miglia za kierownicą pierwszego zasiądzie Nicola Larini, mistrz DTM z 1993 roku prowadzący wtedy Alfę Romeo 155 V6 TI, wraz z pilotem rajdowym Giacomo Ciucci, co z pewnością zaowocuje silnymi emocjami dla wszystkich fanów sportów motorowych, a zwłaszcza dla miłośników Alfy, którzy pamiętają jego wyczyny w klasie Touring w latach 90.
Z takim samym entuzjazmem zostanie powitany model 1900 Super Sprint (1956), który prowadzony będzie przez Andreę Farina, dziennikarza i eksperta od samochodów zabytkowych, któremu towarzyszyć będzie pilot Davide Cironi, influencer i youtuber, którego pasją są silniki.
Model 1900 Sport Spider (1954) to niezwykle rzadki wyścigowy spider, wyprodukowany w liczbie zaledwie dwóch egzemplarzy, wyposażony w czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami. Samochód rozwija maksymalną moc 138 KM, co pozwala rozpędzić to ważące zaledwie 880 kg auto o efektywnej aerodynamice do prędkości 220 km/h. Wyróżniający się innowacyjną stylistyką, zaprojektowany przez Franco Scaglione dla atelier Carrozzeria Bertone, 1900 Sport Spider wyposażony jest w pięciostopniową skrzynię biegów oraz most tylny De Dion. W rezultacie jego osiągi i właściwości jezdne porównywalne są ze współczesnymi samochodami: auto na polecenia reaguje szybko i płynnie oraz znakomicie trzyma się drogi. Ten niezwykły samochód będzie rywalizował z numerem startowym „289”.
Z numerem startowym „392” w wyścigu weźmie udział fascynująca Alfa Romeo 1900C Super Sprint (1956), eleganckie coupé , które stanowi odmianę „gran turismo” XX wieku. Model stał się sławny w latach 50. XX wieku, dzięki hasłu „rodzinny sedan, który zwycięża w wyścigach”. Alfa Romeo 1900 Super Sprint powstała na bazie skróconego podwozia Alfy Romeo 1900 sedan i została wyposażona w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik (z typowym dla marki podwójnym wałkiem rozrządu) o mocy 115 KM przy 5500 obr./min. Jak to było przyjęte w latach 50. ubiegłego wieku, wielcy włoscy projektanci kupowali podwozia od Alfy Romeo i tworzyli nadwozia zaprojektowane i wyprodukowane we własnym atelier. Tak też uczyniła mediolańska firma Touring, która w latach 1954-1955 zbudowała prawie 300 modeli opartych na Alfie Romeo 1900C Super Sprint.
Źródło/Foto: Alfa Romeo