XV Rallye Monte-Carlo Historique ponownie z Warszawy!
Stolica Polski była w ubiegłym roku jednym z pięciu miast startowych czternastego Rajdu Monte Carlo Samochodów Historycznych. Organizacja startu w Warszawie, a także punktu tankowania we Wrocławiu zostały bardzo wysoko ocenione przez Automobilklub Monako, który zwrócił się z prośbą do Polskiego Związku Motorowego o podjęcie się tego samego zadania podczas 15. edycji tej wielkiej międzynarodowej imprezy. Dzięki temu, 29 stycznia br. o godzinie 13:19, pierwsza załoga wyruszy z Placu Teatralnego w stolicy do rywalizacji o zwycięstwo w rajdzie.
Ubiegłoroczny start „historycznego” Monte Carlo w Warszawie spotkał się z wielkim zainteresowaniem mieszkańców stolicy. Fani sportów motorowych, a także motoryzacji mogli podziwiać wspaniałe, rzadko już dziś widywane modele samochodów oraz spotkać legendarnych kierowców rajdowych. Było to możliwe również dzięki życzliwości władz naszej stolicy, z którymi współpraca przy organizacji tego wydarzenia układa się znakomicie. Prośba Automobilklubu Monako to dowód uznania i powód do dumy dla Polskiego Związku Motorowego i Automobilklubu Polski. Z przyjemnością podejmujemy kolejne wyzwanie, które stanowi także znakomitą promocję Warszawy i Polski i nawiązuje również do dwudziestoletnich tradycji organizacji startu rajdowego klasyka z naszej stolicy
– powiedział Andrzej Witkowski, prezes Polskiego Związku Motorowego.
W tym roku w „historycznym” Monte Carlo startuje 9 polskich załóg. Osiem z nich zobaczymy podczas inauguracji w Warszawie, a jedną w Turynie. Stolica Polski jest obok Barcelony, Oslo, Glasgow, Reims oraz Turynu jednym z sześciu miast, w których rozpoczyna się słynny zlot gwiaździsty do Monte Carlo. Załogi, które wybrały Warszawę mają przed sobą najdłuższą trasę dojazdową liczącą 2355 kilometrów. Nieco bliżej jest do Monako z Oslo (2314 km), czy też Glasgow (2109 km). Znacznie krótszy dystans będą mieli przed sobą startujący z Barcelony (1000 km), Reims (1065 km) oraz Turynu (952 km).
Ubiegły rok był wyjątkowy pod względem zainteresowania, ale również z powodu liczby załóg startujących z Warszawy. Organizatorzy Rallye Monte Carlo Historique zmienili jednak regulamin i ta zmiana wymusiła niejako na zawodnikach wybór miast. W tym sezonie, bez względu na „wiek” samochodu i pojemność silnika, można wybrać dowolne miasto, a to spowodowało, że większym powodzeniem cieszą się te miasta startowe, z których jest dużo bliżej do Monte Carlo. Ale w Warszawie i tak nie zabraknie renomowanych załóg i wspaniałych samochodów rajdowych sprzed lat, a także dodatkowych atrakcji przygotowanych przez organizatora. Będą też polscy uczestnicy, a wielką niespodzianką powinien być nasz gość i honorowy starter – poinformował Grzegorz Gac, koordynator rajdu w Polsce.
Lista załóg startujących z Warszawy:
- 57 Mauritz Lange / Hans Sylvan S/S – Porsche 911L (1968)
- 105 Jerzy Walentowicz / Wojciech Walentowicz PL/PL – Alfa Romeo 2000 GTV (1972)
- 106 Bernhard Jensch / Andreas Platzer A/A – BMW 2002 TI (1970)
- 107 Robert Burchard / Grzegorz Gac PL/PL – Polski Fiat 125p (1979)
- 110 Piotr Bany / Marcin Wydra PL/PL – Zastawa 1100p (1979)
- 115 Adam Polak / Krzysztof Polak PL/PL – Polski Fiat 125p (1978)
- 117 Tomasz Jaskłowski / Karol Jaskłowski PL/PL – Polski Fiat 125p (1972)
- 121 Jean-Pierre Monieque / Jean-Pierre Maryl F/F – Citroen DS 21 (1970)
- 125 Stanisław Postawka / Andrzej Postawka PL/PL – Polski Fiat 125p (1976)
- 156 Andrzej Duszyński / Błażej Mosiołek PL/PL – Polski Fiat 125p (1973)
- 159 Włodzimierz Cierliński / Jacek Miller PL/PL – Polski Fiat 125p (1977)
- 163 Karel Mach / Jan Blaha CZ/CZ – Skoda 130 RS (1976)
- 166 Stanislav Kopt / Vlastimil Bidelnica CZ/CZ – Skoda 1000 MB (1968)
- 183 Erich Oelschlagel / Sebastian Klackl A/A – BMW 2002 (1971)
- 185 Johannes Huber / Gerald Hegenbart A/A – Porsche 911 Carrera RS (1973)
- 200 Günter Krause / Jörg Holzer D/D BMW 2002 (1975)
- 220 Andreas Vielgut / Alfred Tuchel D/D – BMW 3.20 I (1977)
- 229 Antoine Brajkovic / Didier Simonis B/B – Ford Escort RS 2000 (1979)
Z Turynu startuje polska załoga Wojciech Garbarz / Julian Obrocki. Ich samochód to Innocenti Mini Cooper (1972) oznaczony numerem 250.
Zorganizowany przez księcia Monako Rajd Monte Carlo odbył się po raz pierwszy w 1911 roku. Już wtedy była to niezwykle prestiżowa impreza o ogólnoeuropejskim zasięgu, a zawodnicy startowali z sześciu miast starego kontynentu: Genewy, Paryża, Boulogne sur Mer, Wiednia, Brukseli i Berlina. W latach 1959 – 1979, jednym z miejsc startowych była także Warszawa.
Od 14 lat (pierwszy rajd odbył się w 1988 roku), organizowane jest wydarzenie o nietuzinkowym, unikalnym wręcz charakterze: Rallye Monte-Carlo Historique, czyli powrót do przeszłości. Impreza odbywa się corocznie, kilka dni po tradycyjnym rajdzie Monte Carlo.
W tegorocznej edycji „historycznego” Monte Carlo mogą wystartować samochody, które zostały wyprodukowane nie później niż w 1980 roku, a także szczycą się udziałem podobnego modelu w słynnym klasyku. Lista modeli dopuszczonych do udziału w rajdzie jest publikowana przez organizatora, a samochody podzielone są na cztery kategorie, ze względu na rok produkcji oraz trzy klasy, ze względu na pojemność silnika.
Jak było w zeszłym roku można zobaczyć na poniższych zdjęciach.
Fot. Automobilia.pl
Źródło: Informacja prasowa