25 lat napędu na cztery koła „Syncro”
W 1985 roku Volkswagen wprowadził na rynek VW Transportera T3 ze stałym napędem na cztery koła pod nazwą „Syncro”, jednakże prace nad rozwiązaniem technicznym rozpoczęły się już w latach 70.
Przeniesienie napędu
R e k l a m a
Wielkość siły napędowej przekazywanej na cztery koła samochodu z napędem Syncro jest zmienna w zależności od przyczepności kół osi przedniej i tylnej. Moment napędowy przekazywany jest na przednie koła i jednocześnie przez przekładnię główną na trzyczęściowy wał napędowy do sprzęgła lepkościowego umieszczonego przed tylną osią. Następnie z tego sprzęgła do tylnych kół przez mechanizm różnicowy tylnej osi. Napęd na cztery koła Syncro pracuje w sposób ciągły. Dzięki zastosowaniu sprzęgła lepkościowego wielkość momentu napędowego jest zawsze dzielona proporcjonalnie, zmiennie na przednią i tylną oś, zapewniając optymalne warunki trakcyjne.
Fot. Volkswagen | VW T3 Syncro
Sprzęgło lepkościowe
Sprzęgło lepkościowe jest elementem układu napędowego, zabudowanym na wale napędowym tylnej osi. Sprzęgło wypełnione jest wewnątrz hermetycznej obudowy olejem silikonowym o wysokiej lepkości, nie wymagając żadnej dodatkowej obsługi. Olej silikonowy przez swoje właściwości umożliwia sprzęganie tarcz sprzęgła. W wyniku niewielkiej różnicy obrotów między tylnymi i przednimi kołami sprzęgło lepkościowe wskutek rosnącego tarcia między tarczami, wywołanego obecnością oleju silikonowego, prowadzi do przekazania większego momentu napędowego na oś o mniejszej prędkości obrotowej. Dzięki temu układ napędu na cztery koła działa w sposób ciągły, a wartość momentu napędowego przenoszonego na poszczególne osie jest w różnych sytuacjach drogowych inna, odpowiednio do warunków jazdy.
Korzyści wynikające z napędu Syncro:
- niezależne działanie stałego napędu na cztery koła Syncro umożliwia przeniesienie takiej wielkości siły napędowej na obie osie, która korzystnie wpłynie na poprawę warunków jazdy,
- korzystny rozkład momentu napędowego na cztery koła podwyższa zdolności poruszania się pojazdu w terenie oraz ułatwia jazdę na bardzo stromych wzniesieniach,
- podczas deszczu, śniegu i oblodzenia zostaje zachowana stabilność jazdy dzięki wykorzystaniu siły napędowej tylnych kół, nawet jeśli przednie ulegają niewielkiemu poślizgowi,
- umożliwia łatwe ruszenie z miejsca pojazdu obciążonego przyczepą nawet na podłożu o słabej przyczepności,
- niezależne, automatyczne działanie układu nie wymaga obsługi przez kierowcę,
- zużycie opon rozkłada się równomiernie na cztery koła.
Źródło: Volkswagen