Legenda rajdów samochodowych Lancia Stratos obchodzi swoje 40. urodziny
Jeden z najsłynniejszych samochodów rajdowych obchodzi swoje 40. urodziny. Lancia Stratos bo o niej mowa została publicznie po raz pierwszy zaprezentowana na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Turynie w 1970 rok.
Fot. Lancia | Alain Delon i Mirelle Darc w Lancii Stratos HF
R e k l a m a
W 1971 roku pojawił się model Lancii Stratos HF, w którym zastosowano silnik V6 z Ferrari Dino 246 GT, a dwa lata później auto otrzymało homologację rajdową. Pierwszy swój sukces Lancia wywalczyła w 1973 roku zwyciężając w Rajdzie Firestone w Hiszpanii. Jednakże prawdziwe sukcesy pojawiły się w kolejnych latach, gdzie odniosła trzy kolejne zwycięstwa w 1974, 1975 i 1976 roku w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Auto dziś jest bardzo cenione wśród kolekcjonerów, gdzie jego wartość sięga nawet 100 tyś. euro.
Fot. Lancia | Lancia Stratos HF Rally Version (1972-1975)
Wątek Lancii Stratos HF pojawia się również w polskiej historii motoryzacji. Otóż w połowie lat 70. OBRSO FSO zakupił we Włoszech trzy egzemplarze Lancii. Jeden w wersji seryjnej i dwa w rajdowej specyfikacji Grupy 4. Zakupione auta były wykorzystywane do ścigania się w Rajdzie Polski, jak też poza naszym krajem, m.in w Rajdzie Hiszpanii w 1976r. Los wszystkich egzemplarzy „polskiej” Lancii spotkał ten sam – samochody uległy bardzo poważnym uszkodzeniom w czasie rajdów. Jako, że My Polacy jesteśmy narodem pomysłowym, z rozbitego samochodu i jego części, powstała wersja rajdowego Poloneza nazywanego Stratopolonezem.
Fot. Lancia | Lancia Stratos HF (1973-1975)
Źródło: pl.wikipedia.org, Informacja własna