60 lat Forda Transita - mistrz wielu konfiguracji 60 lat Forda Transita - mistrz wielu konfiguracji

60 lat Forda Transita – mistrz wielu konfiguracji

W tym roku mija 60 lat od debiutu Forda Transita. Model ten pojawił się w 1965 roku i od samego początku był dostępny w wielu wariantach – w tym jako podwozie z kabiną. To właśnie ta wersja uczyniła z Transita prawdziwego mistrza personalizacji, który daje swoim użytkownikom niemal nieograniczone możliwości dostosowania pojazdu do własnych potrzeb.

Już pierwszą generację Transita można było dostosować do szerokiego wachlarza indywidualnych potrzeb użytkowników. Dwa rozstawy osi, siedem wersji ładowności, sześć silników do wyboru – to tylko początek możliwości, jakie w latach 60. oferował dostawczak Forda. Z myślą o jeszcze bardziej wyspecjalizowanych zadaniach przygotowano wersję podwozie z kabiną. Odmiana ta występowała w wariancie oferującym w pełni funkcjonalną, pojedynczą lub podwójną kabinę oraz platformę przystosowaną do zintegrowanych zabudów nadwozia.

Reklama

Podwozie z kabiną zostało zaprojektowane tak, aby punkty montażowe umożliwiały praktycznie dowolną i bezproblemową konwersję, a solidna rama pozwalała na montaż każdej zabudowy – od mobilnych sklepów, przez chłodnie, dźwigi, aż po kampery. Krótsza odmiana podwozia z kabiną mierzyła 4290 mm, dłuższa wersja 5040 mm. Dopuszczalna masa całkowita zaczynała się od 1995 kg, a kończyła na 3320 kg. Podstawowy silnik benzynowy miał pojemność 1,5 litra i moc na poziomie 60 KM. W ofercie można było znaleźć również silnik diesla o pojemności 2,4 litra i mocy 62 KM.

Na liście wyposażenia standardowego pierwszej generacji Transita można było odnotować wzmacnianą przednią szybę, osłony przeciwsłoneczne czy regulowany fotel kierowcy. W katalogach podkreślano obecność systemu wentylacji i pasów bezpieczeństwa z bezwładnościowym bębnem. Całość uzupełniała trójstopniowa regulacja kolumny kierownicy.

Wersja podwozie z kabiną stała się integralną częścią w gamie Forda Transita od momentu jego premiery. Przez ponad sześć dekad rozwiązanie to nieprzerwanie występuje w każdej generacji modelu ewoluując równolegle z całym pojazdem. Również w najnowszej odsłonie Transita wariant ten jest kluczowym elementem oferty wybieranym m. in. przez producentów zabudów.

W ofercie znaleźć można podwozie z pojedynczą kabiną oraz z kabiną podwójna oferującą trzy miejsca z przodu oraz cztery w drugim rzędzie siedzeń. Samochód występuje również w wersji platforma – bez tylnej ściany kabiny, która sprawdza się w zabudowach wymagających niskiej podłogi.

Konstrukcja Forda Transita została osadzona na ramie drabinowej, która jest jednocześnie wytrzymała i lekka. Podwozie z kabiną występuje w pięciu długościach ramy – od L1 do bardzo długiego rozstawu osi L5, dzięki czemu maksymalna długość zabudowy może wynieść nawet 5235 mm, a zakres dopuszczalnej masy całkowitej od 3500 do 5000 kg.

Samochód daje możliwość wyboru napędu na przednie, tylne lub wszystkie koła. Pod maską Transita znajduje się silnik nowej generacji z rodziny New EcoBlue. Udoskonalony motor spełnia najnowsze normy emisji Euro 6.2, przez co jednostki są jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska i ekonomiczne. Pozwalają o 7 procent zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu do poprzedniej generacji. Gama 2.0 New Eco Blue występuje w wersjach o mocy 105 KM, 130 KM oraz 165 KM.

Podobnie jak w przypadku innych modeli Forda, również Transit występuje w odmianie całkowicie elektrycznej. Jej najnowsza wersja ma akumulator o pojemności 89 kWh, co pozwoliło zwiększyć zasięg E-Transita o 28% – do 402 km. Zapewnia również szybsze ładowanie prądem przemiennym i stałym. E-Transit oferowany jest również z akumulatorem o pojemności 68 kWh.

Wyspecjalizowane prace często wymagają specjalnie zaprojektowanej zabudowy Transita. Zajmują się tym specjalistyczne firmy zrzeszone w programie Ford Pro Convertor, który funkcjonuje na terenie całej Europy. Obecnie należy do niego ponad 200 firm, z czego w Polsce działa 11. Auta mogą być przekształcane na potrzeby transportu, dla sektora budowlanego czy dla służb ratowniczych i jako pojazdy dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Co istotne, gwarancja na przeprowadzone modyfikacje jest zgodna z okresem gwarancyjnym Forda, co upraszcza zarządzanie flotą firmową.

Źródło, Zdjęcia: Ford – informacja prasowa.

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Kenworth W900 Legacy Edition

Kenworth W900 Legacy Edition - hołd dla legendy amerykańskich dróg

Następny wpis
Ferrari na Spa-Francorchamps - historia pasji i wytrwałości

Ferrari na Spa-Francorchamps - historia pasji i wytrwałości

Reklama