Alfa Romeo Giulietta Sprint obchodzi 70. urodziny
Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” – to model, który zapisał się w historii motoryzacji i do dziś pozostaje punktem odniesienia dla fanów czterech kółek.
Została ona oficjalnie zaprezentowana szerokiej publiczności 21 kwietnia 1954 roku podczas Salonu Samochodowego w Turynie, tylko w wersji coupé. Już w pierwszych dniach Salonu Samochodowego Giulietta Sprint stała się hitem, czego dowodem jest około 2000 zebranych zamówień, co w tamtych czasach było imponującą liczbą. Dwa tygodnie przed premierą, na dziedzińcu fabryki w Portello zorganizowano przedpremierowy pokaz dla pracowników i władz: dwoje aktorów wyskoczyło z helikoptera w strojach szekspirowskich Romea i… Julii.
R e k l a m a
Giulietta stała się „włoską narzeczoną”, pierwszą Alfą Romeo noszącą kobiece imię i szybko zdobyła uznanie opinii publicznej, dla której była symbolem boomu gospodarczego. Kiedy 100.001. Giulietta w wersji sedan zjechała z linii produkcyjnej w fabryce w Portello, Giulietta Masina, muza Federico Felliniego, osobiście świętowała ten ważny kamień milowy w produkcji; był to pierwszy model mediolańskiego producenta samochodów, który osiągnął sześciocyfrową sprzedaż.
Alfa Romeo Giulietta
Na początku lat pięćdziesiątych, po niedawnym zwycięstwie w dwóch kolejnych mistrzostwach F1 za kierownicą Alfetty prowadzonej najpierw przez Farinę, a następnie przez Fangio w 1950 i 1951, marka siedzibą w Mediolanie postanowiła wyprodukować model, który byłby w stanie utrzymać wielkość produkcji i spodobać się szerszej publiczności, zachowując przy tym najważniejsze cechy, dzięki którym Alfa Romeo już wcześniej odniosła tak ogromny sukces: technologię, osiągi i styl.
Centrum Stylu Alfy Romeo przystąpiło do pracy, a jedna z propozycji – wersja coupé modelu Sprint – została później opracowana dla firmy nadwoziowej Bertone przez Franco Scaglione, tego samego projektanta, który niemal równocześnie stworzył Alfę „2000 Sportiva”, następnie „Giuliettę Sprint Speciale” i wspaniałą „33 Stradale” z 1967 roku. Bertone miał później nadzorować produkcję Giulietty Sprint. W rezultacie powstał nisko zawieszony samochód z minimalistycznym bokiem i tyłem z mocno pochyloną tylną szybą. Nowy model odniósł natychmiastowy i olbrzymi sukces.
Giulietta wkroczyła na nową arenę rywalizacji w segmencie kompaktowych coupé o wysokich osiągach i ustanowiła nowe standardy w zakresie rozwiązań technicznych i osiągów, wyprzedzając znacznie konkurencję. Giulietta miała pod maską czterocylindrowy silnik o pojemności 1290 cm3 w całości wykonany ze stopów lekkich (innowacyjne rozwiązanie w tamtych czasach dla silnika produkowanego seryjnie). Auto rozpędzało się do prędkości maksymalnej około 170 km/h, oferując osiągi porównywalne z samochodami z wyższej kategorii. Alfa Giulietta Sprint w wersji „Veloce” zwyciężyła również w swojej klasie podczas Mille Miglia w 1956 r., a także odniosła niezliczone zwycięstwa na torach i drogach całego świata.
Wkrótce do wersji Sprint dołączyły kolejne, takie jak sedan, Spider zaprojektowany przez Pinin Farinę z myślą o rynku amerykańskim (podobnie jak Sprint, dostępny również w wersji Veloce), Sprint Speciale, również autorstwa Bertone, oraz Giulietta SZ zaprojektowana przez Zagato. Dostępna była również wersja kombi o nazwie „Promiscua”. W latach 1954-1965 wyprodukowano 177 690 egzemplarzy Alfy Giulietta w różnych wersjach, potwierdzając sukces i fascynację modelem, które z biegiem czasu wcale nie maleją.
Źródło/Foto: Alfa Romeo