Alfa Romeo Giulietta Sprint obchodzi 70. urodziny
Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” – to model, który zapisał się w historii motoryzacji i do dziś pozostaje punktem odniesienia dla fanów czterech kółek.
Została ona oficjalnie zaprezentowana szerokiej publiczności 21 kwietnia 1954 roku podczas Salonu Samochodowego w Turynie, tylko w wersji coupé. Już w pierwszych dniach Salonu Samochodowego Giulietta Sprint stała się hitem, czego dowodem jest około 2000 zebranych zamówień, co w tamtych czasach było imponującą liczbą. Dwa tygodnie przed premierą, na dziedzińcu fabryki w Portello zorganizowano przedpremierowy pokaz dla pracowników i władz: dwoje aktorów wyskoczyło z helikoptera w strojach szekspirowskich Romea i… Julii.
Giulietta stała się „włoską narzeczoną”, pierwszą Alfą Romeo noszącą kobiece imię i szybko zdobyła uznanie opinii publicznej, dla której była symbolem boomu gospodarczego. Kiedy 100.001. Giulietta w wersji sedan zjechała z linii produkcyjnej w fabryce w Portello, Giulietta Masina, muza Federico Felliniego, osobiście świętowała ten ważny kamień milowy w produkcji; był to pierwszy model mediolańskiego producenta samochodów, który osiągnął sześciocyfrową sprzedaż.
Alfa Romeo Giulietta
Na początku lat pięćdziesiątych, po niedawnym zwycięstwie w dwóch kolejnych mistrzostwach F1 za kierownicą Alfetty prowadzonej najpierw przez Farinę, a następnie przez Fangio w 1950 i 1951, marka siedzibą w Mediolanie postanowiła wyprodukować model, który byłby w stanie utrzymać wielkość produkcji i spodobać się szerszej publiczności, zachowując przy tym najważniejsze cechy, dzięki którym Alfa Romeo już wcześniej odniosła tak ogromny sukces: technologię, osiągi i styl.
Centrum Stylu Alfy Romeo przystąpiło do pracy, a jedna z propozycji – wersja coupé modelu Sprint – została później opracowana dla firmy nadwoziowej Bertone przez Franco Scaglione, tego samego projektanta, który niemal równocześnie stworzył Alfę „2000 Sportiva”, następnie „Giuliettę Sprint Speciale” i wspaniałą „33 Stradale” z 1967 roku. Bertone miał później nadzorować produkcję Giulietty Sprint. W rezultacie powstał nisko zawieszony samochód z minimalistycznym bokiem i tyłem z mocno pochyloną tylną szybą. Nowy model odniósł natychmiastowy i olbrzymi sukces.
Giulietta wkroczyła na nową arenę rywalizacji w segmencie kompaktowych coupé o wysokich osiągach i ustanowiła nowe standardy w zakresie rozwiązań technicznych i osiągów, wyprzedzając znacznie konkurencję. Giulietta miała pod maską czterocylindrowy silnik o pojemności 1290 cm3 w całości wykonany ze stopów lekkich (innowacyjne rozwiązanie w tamtych czasach dla silnika produkowanego seryjnie). Auto rozpędzało się do prędkości maksymalnej około 170 km/h, oferując osiągi porównywalne z samochodami z wyższej kategorii. Alfa Giulietta Sprint w wersji „Veloce” zwyciężyła również w swojej klasie podczas Mille Miglia w 1956 r., a także odniosła niezliczone zwycięstwa na torach i drogach całego świata.
Wkrótce do wersji Sprint dołączyły kolejne, takie jak sedan, Spider zaprojektowany przez Pinin Farinę z myślą o rynku amerykańskim (podobnie jak Sprint, dostępny również w wersji Veloce), Sprint Speciale, również autorstwa Bertone, oraz Giulietta SZ zaprojektowana przez Zagato. Dostępna była również wersja kombi o nazwie „Promiscua”. W latach 1954-1965 wyprodukowano 177 690 egzemplarzy Alfy Giulietta w różnych wersjach, potwierdzając sukces i fascynację modelem, które z biegiem czasu wcale nie maleją.
Źródło/Foto: Alfa Romeo
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!