Citroën świętuje 90-lecie Traction Avant
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia 1934 roku. Zaprojektowany by wywrzeć niezatarte wrażenie, miał na celu ponowne wypromowanie Citroëna i podkreślenie innowacyjnego ducha producenta, który w 1919 roku jako pierwszy importował samochody z masowej produkcji do Europy, w 1921 roku wynalazł pojazd półgąsienicowy, w 1924 roku wprowadził całkowicie stalowe nadwozie, a w 1932 roku pływający silnik. Wprowadzony na rynek pod nazwą handlową „7” w nawiązaniu do jego tzw. koni podatkowych, szybko otrzymał nazwę Traction Avant, co było w owych czasach wprowadzaną właśnie innowacją.
Traction Avant był wyjątkowy, ponieważ łączył w jednym modelu wszystkie najnowocześniejsze rozwiązania techniczne tamtych czasów, takie jak napęd na przednie koła, samonośna konstrukcja, hamulce hydrauliczne i niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół. W tamtym czasie był uważany za samochód, który doskonale trzymał się drogi, był najbezpieczniejszy i najbardziej komfortowy. Przez cały czas czerpał z rozwoju technologicznego i był określany jako samochód ze 100 patentami. Dzięki swojej charakterystycznej aerodynamicznej stylistyce inspirowanej modelem Streamline, szybko stał się flagowym modelem Citroëna, który przetrwał próbę czasu i przywołuje na myśl obraz bojowników ruchu oporu i gangsterów utrwalony w wielu filmach. Model Traction Avant sprzedano w liczbie 760 000 egzemplarzy, a jego produkcja zakończyła się w 1957 roku.
Rewolucja Traction Avant, samochód ze 100 patentami
Kiedy na początku 1933 r. podjęto decyzję o zastąpieniu Citroënów 8, 10 i 15, które zostały wprowadzone na rynek w październiku 1932 r., André Citroën chciał wywrzeć znaczący wpływ i wyprzedzić całą konkurencję, wprowadzając na rynek w pełni rewolucyjny samochód. Jego celem było uzyskanie co najmniej dwuletniej przewagi, aby uchronić się również przed skutkami światowego kryzysu gospodarczego z początku lat 30. XX wieku, który był wówczas odczuwalny w całej Europie. Ten nowy samochód miał być zatem niezwykły i oferować maksimum innowacji technicznych.
Źródło: YouTube/Automobilia_pl/Citroën
Obejmowały one całkowicie stalowe samonośne nadwozie, które wyeliminowało potrzebę stosowania podwozia i znacznie obniżyło środek ciężkości, napęd na przednie koła, silnik górnozaworowy z wymiennymi tulejami, hydrauliczne sterowanie hamulcami, niezależne zawieszenie na cztery koła z drążkiem skrętnym oraz automatyczną skrzynię biegów. Jednak ze względu na ograniczenia czasowe, w początkowych modelach produkcyjnych z 1934 roku automatyczna skrzynia biegów została pominięta.
Oprócz tych innowacji technicznych, pozbawiony podwozia model Traction posiadał obniżone, aerodynamiczne nadwozie zarówno pod względem linii, jak i płaskiej podłogi. Wreszcie, kompaktowy zespół silnika i skrzyni biegów, w połączeniu z bardzo nisko położonym środkiem ciężkości, pozwolił na maksymalne rozłożenie masy z przodu. Pierwsi dziennikarze i kierowcy byli zachwyceni nowym Citroënem. Nigdy wcześniej samochód nie zapewniał tak bezpiecznej i łatwej jazdy w każdych warunkach. To jak samochód trzymał się drogi wyznaczyło nowy standard. Silnik szybko reagował, hamulce były mocne, a bezpieczeństwo nie pozostawiało nic do życzenia. Cechy te, stale ulepszane, takie jak między innymi wprowadzenie w czerwcu 1936 roku przekładni zębatkowej w układzie kierowniczym, zapewniły temu modelowi przewagę techniczną nad wszystkimi innymi samochodami, co zapewniło mu błyskotliwą i wyjątkowo długą karierę, która zakończyła się dopiero w lipcu 1957 roku.
Źródło/Foto: Citroën
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!