Citroën świętuje 90-lecie Traction Avant
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia 1934 roku. Zaprojektowany by wywrzeć niezatarte wrażenie, miał na celu ponowne wypromowanie Citroëna i podkreślenie innowacyjnego ducha producenta, który w 1919 roku jako pierwszy importował samochody z masowej produkcji do Europy, w 1921 roku wynalazł pojazd półgąsienicowy, w 1924 roku wprowadził całkowicie stalowe nadwozie, a w 1932 roku pływający silnik. Wprowadzony na rynek pod nazwą handlową „7” w nawiązaniu do jego tzw. koni podatkowych, szybko otrzymał nazwę Traction Avant, co było w owych czasach wprowadzaną właśnie innowacją.
Traction Avant był wyjątkowy, ponieważ łączył w jednym modelu wszystkie najnowocześniejsze rozwiązania techniczne tamtych czasów, takie jak napęd na przednie koła, samonośna konstrukcja, hamulce hydrauliczne i niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół. W tamtym czasie był uważany za samochód, który doskonale trzymał się drogi, był najbezpieczniejszy i najbardziej komfortowy. Przez cały czas czerpał z rozwoju technologicznego i był określany jako samochód ze 100 patentami. Dzięki swojej charakterystycznej aerodynamicznej stylistyce inspirowanej modelem Streamline, szybko stał się flagowym modelem Citroëna, który przetrwał próbę czasu i przywołuje na myśl obraz bojowników ruchu oporu i gangsterów utrwalony w wielu filmach. Model Traction Avant sprzedano w liczbie 760 000 egzemplarzy, a jego produkcja zakończyła się w 1957 roku.
R e k l a m a
Rewolucja Traction Avant, samochód ze 100 patentami
Kiedy na początku 1933 r. podjęto decyzję o zastąpieniu Citroënów 8, 10 i 15, które zostały wprowadzone na rynek w październiku 1932 r., André Citroën chciał wywrzeć znaczący wpływ i wyprzedzić całą konkurencję, wprowadzając na rynek w pełni rewolucyjny samochód. Jego celem było uzyskanie co najmniej dwuletniej przewagi, aby uchronić się również przed skutkami światowego kryzysu gospodarczego z początku lat 30. XX wieku, który był wówczas odczuwalny w całej Europie. Ten nowy samochód miał być zatem niezwykły i oferować maksimum innowacji technicznych.
Źródło: YouTube/Automobilia_pl/Citroën
Obejmowały one całkowicie stalowe samonośne nadwozie, które wyeliminowało potrzebę stosowania podwozia i znacznie obniżyło środek ciężkości, napęd na przednie koła, silnik górnozaworowy z wymiennymi tulejami, hydrauliczne sterowanie hamulcami, niezależne zawieszenie na cztery koła z drążkiem skrętnym oraz automatyczną skrzynię biegów. Jednak ze względu na ograniczenia czasowe, w początkowych modelach produkcyjnych z 1934 roku automatyczna skrzynia biegów została pominięta.
Oprócz tych innowacji technicznych, pozbawiony podwozia model Traction posiadał obniżone, aerodynamiczne nadwozie zarówno pod względem linii, jak i płaskiej podłogi. Wreszcie, kompaktowy zespół silnika i skrzyni biegów, w połączeniu z bardzo nisko położonym środkiem ciężkości, pozwolił na maksymalne rozłożenie masy z przodu. Pierwsi dziennikarze i kierowcy byli zachwyceni nowym Citroënem. Nigdy wcześniej samochód nie zapewniał tak bezpiecznej i łatwej jazdy w każdych warunkach. To jak samochód trzymał się drogi wyznaczyło nowy standard. Silnik szybko reagował, hamulce były mocne, a bezpieczeństwo nie pozostawiało nic do życzenia. Cechy te, stale ulepszane, takie jak między innymi wprowadzenie w czerwcu 1936 roku przekładni zębatkowej w układzie kierowniczym, zapewniły temu modelowi przewagę techniczną nad wszystkimi innymi samochodami, co zapewniło mu błyskotliwą i wyjątkowo długą karierę, która zakończyła się dopiero w lipcu 1957 roku.
Źródło/Foto: Citroën