BMW Isetta 300 – urokliwy mikrosamochód
BMW Isetta to nietypowy mikrosamochód, który zyskał popularność w latach 50. i 60. XX wieku. Został pierwotnie zaprojektowany przez firmę Iso SpA z Włoch, ale najbardziej znany jest dzięki produkcji przez niemieckie BMW. Charakterystyczne dla tego modelu jest bardzo kompaktowe wymiary i niezwykła konstrukcja z przednimi drzwiami, które otwierają się do przodu razem z przednią szybą. To sprawiało, że wsiadanie do samochodu przypominało wejście do lodówki, co przyniosło Isetcie przydomek „samochód lodówka”.
BMW Isetta była napędzana małym, jednocylindrowym silnikiem o pojemności około 250 lub 300 cm³, co zapewniało skromne osiągi, ale wystarczające do jazdy miejskiej. Samochód był bardzo ekonomiczny, oferując znakomite zużycie paliwa, co było kluczowe w czasach, gdy Europa wciąż odczuwała skutki powojennej odbudowy. Mimo swoich niewielkich rozmiarów, Isetta miała miejsce dla kierowcy i jednego pasażera, a jej nietypowy design i funkcjonalność uczyniły ją ikoną motoryzacyjnego przemysłu lat powojennych.
R e k l a m a
Egzemplarz Isetty 300 z 1957 roku, który mamy okazję przybliżyć, posiada tabliczkę z numerem seryjnym wskazującą na to, że został wyprodukowany przez Isetta of Great Britain Ltd. w Brighton, Sussex. Co interesujące, był to model przeznaczony na rynek brytyjski, który trafił finalnie do Ameryki Północnej.
Isetta BMW nie jest tylko pojazdem, to kapsuła czasu, która przenosi nas do epoki, kiedy innowacyjność szła w parze z funkcjonalnością. Współcześni kolekcjonerzy i entuzjaści motoryzacji cenią sobie Isettę nie tylko za jej techniczne i estetyczne cechy, ale również za jej niezwykłą historię i charakter. To prawdziwy klejnot w koronie motoryzacyjnej historii.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 33 000 – 42 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s