BMW 3.0 CSL czyli Coupé Sport Leichtbau
BMW 3.0 CSL, prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalny samochód wyścigowy bawarskiej marki, zajmuje wyjątkowe miejsce w historii motoryzacji. Jego historia zaczyna się w 1972 roku, kiedy to Bob Lutz dołączył do zarządu BMW, a Jochen Neerpasch, były dyrektor ds. sportów motorowych w Fordzie, został głównym inżynierem wyścigowym w nowo utworzonej spółce BMW Motorsport GmbH. Pierwszym projektem tej grupy było przywrócenie BMW do wyścigów samochodów turystycznych poprzez model o kodzie E9 CSL.
Coupé Sport Leichtbau
CSL, czyli Coupé Sport Leichtbau, to nazwa, która odzwierciedla modyfikacje podwozia wprowadzone w celu homologacji samochodu do wyścigów. Wyposażony w dwuzaworowy rzędowy sześciocylindrowy silnik z wtryskiem paliwa, model ten był nieustannie udoskonalany. Wersja drugiej serii posiadała pojemność skokową 3003 cm³, która później zwiększyła się do 3153 cm³ po marcu 1973 roku. W specyfikacji konkurencyjnej 24-zaworowej, silnik ten urósł do imponujących 3498 cm³.
Mechaniczne postępy połączono z szeregiem modyfikacji aerodynamicznych nadwozia, które zostało wykonane przez firmę Karmann. Te usprawnienia sprawiły, że BMW 3.0 CSL stał się jednym z najbardziej udanych modeli w historii wyścigów, triumfując w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych, Niemieckich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych, imprezach FIA Group 5 oraz w amerykańskiej serii IMSA Camel GT.
Jednym z najbardziej zachwycających egzemplarzy CSL jest model na rynek włoski (widoczny na zdjęciach), jeden z 429 sztuk drugiej serii wyprodukowanych od września 1972 do marca 1973. Certyfikat BMW Classic potwierdza, że samochód ten został dostarczony włoskiemu dystrybutorowi BMW 8 grudnia 1972 roku, a następnie sprzedany pierwszemu prywatnemu właścicielowi w Rzymie 2 lutego 1973 roku. BMW posiada oryginalny lakier Taiga Metallic, który zachował do dziś, stanowi prawdziwą motoryzacyjną perełkę.
Dzięki niesamowitej dbałości o szczegóły, CSL zachowuje wiele interesujących funkcji i opcji, takich jak sportowe fotele Scheel, wspomaganie kierownicy, drewniane wykończenia, klimatyzację czy felgi Alpina ze stopów lekkich. Certyfikat BMW Classic potwierdza oryginalną kombinację kolorów oraz zgodny z numerami 3,0-litrowy silnik, co czyni ten egzemplarz niezwykle cennym i poszukiwanym.
BMW 3.0 CSL to nie tylko samochód, to symbol technologicznego postępu, pasji do motoryzacji i historii pełnej sukcesów na torach wyścigowych. Jego wyjątkowość i legendarna renoma sprawiają, że jest to jeden z najbardziej ikonicznych modeli w dziejach BMW.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 230 000 – 275 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s