Toyota Yaris kończy 25 lat
25 lat temu Toyota Yaris pojawiła się na światowych rynkach i szybko zdobyła ogromną popularność. Ten miejski samochód z czasem stał się jednym z najważniejszych modeli marki, wprowadzając innowacje, które zrewolucjonizowały segment B. Przez ćwierć wieku doczekaliśmy się czterech generacji tego modelu, a jego napęd hybrydowy stał się prawdziwym przełomem w swojej klasie. Yaris zdobył aż dwa tytuły Car of the Year, a jego globalna sprzedaż przekroczyła 10 milionów egzemplarzy, co jest imponującym osiągnięciem i świadectwem zaufania, jakim obdarzyli go kierowcy na całym świecie.
Toyota Yaris zadebiutowała w 1999 roku jako supernowoczesny następca cenionej Toyoty Starlet na 21. wiek. Auto na nowo zdefiniowało segment B zarówno pod względem stylistyki, jak i najnowszych technologii. Rewolucyjny okazał się także koncept „małego-dużego samochodu” – szereg innowacyjnych rozwiązań pozwolił wygospodarować bardziej przestronne wnętrze niż w wielu większych autach. Przez 25 lat wszystkie generacje Yarisa wprowadziły do segmentu B mnóstwo innowacji. Miejska Toyota nie tylko zrewolucjonizowała bezpieczeństwo, stylistykę i technologie projektowania, ale także napędy, stając się pierwszym w Europie autem tej klasy z napędem hybrydowym.
R e k l a m a
Pierwszy model Yarisa – nowa koncepcja auta miejskiego
Atrakcyjna stylistyka i przestronne wnętrze, które docenili europejscy kierowcy, szły w parze z typową dla Toyoty niezawodnością, przyjemnym prowadzeniem i zwinnością w mieście, a także bezkompromisowym bezpieczeństwem. W testach Euro NCAP Yaris okazał się najbezpieczniejszym samochodem w swoim segmencie.
Bardzo dobre właściwości jezdne Yaris zawdzięczał zupełnie nowemu benzynowemu silnikowi 1.0 VVT-i, opracowanemu z wykorzystaniem zaawansowanych technologii. Jednostka ta oferowała 68 KM i mogła śmiało konkurować pod względem z silnikami o pojemności 1,4 litra pod względem mocy i osiągów. Jego możliwości doceniło jury pierwszej edycji konkursu International Engine of the Year 1999, które przyznało nowemu motorowi Toyoty główną nagrodę.
Gama napędów obok silnika 1.0 VVT-i obejmowała także silnik 1.3 VVT-i. Już w nowym stuleciu dołączyła do nich jednostka 1.4 D4-D oraz dynamiczny silnik 1.5 oferowany wyłącznie dla usportowionego Yarisa T Sport.
Źródło/Foto: Toyota