Citroën 2CV 4×4 'Sahara' Citroën 2CV 4×4 'Sahara'

Citroën 2CV 4×4 „Sahara” – jeden samochód i dwa silniki

Citroën 2CV 4×4 „Sahara” to jedna z najbardziej niezwykłych i innowacyjnych wersji kultowego francuskiego samochodu Citroën 2CV. Została zaprojektowana specjalnie do użytku w trudnych warunkach terenowych, zwłaszcza na pustyni, co odzwierciedla jej nazwa „Sahara”. Produkcja tego modelu rozpoczęła się na początku lat 60. XX wieku i charakteryzowała się szeregiem unikalnych rozwiązań technicznych.

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech Sahary jest jej napęd 4×4, co było rzadkością w tamtych czasach, szczególnie w segmencie lekkich samochodów. Aby osiągnąć pełną funkcjonalność napędu na wszystkie koła, Citroën zastosował nietypowe rozwiązanie konstrukcyjne, umieszczając dwa silniki w pojeździe – jeden z przodu i jeden z tyłu. Każdy z silników napędzał jedną parę kół, co skutkowało bardzo dobrą trakcją w terenie. Silniki były stosunkowo małe, każdy o pojemności około 425 cm³, co było typowe dla pojazdów 2CV.

Reklama

Pojazd wyposażono również w dwa oddzielne układy paliwowe i dwa układy zapłonowe, co pozwalało na niezależną pracę każdego z silników. Mogło to być niezwykle przydatne w sytuacjach awaryjnych, gdy jeden z silników odmawiał posłuszeństwa. Sahara miała manualną skrzynię biegów, z „osobną” dźwignią zmiany biegów dla każdego silnika (poniżej na zdjęciu widać, możliwość przełączania pomiędzy skrzyniami), co pozwalało na precyzyjne sterowanie mocą na każdej z osi.

Design zewnętrzny i wnętrze pojazdu zachowywały charakterystyczne dla Citroëna 2CV cechy, takie jak prosta i funkcjonalna konstrukcja oraz minimalistyczne podejście do komfortu i wyposażenia. Jednak dodatkowe elementy, takie jak wzmocniona konstrukcja podwozia i zwiększony prześwit, podkreślały terenowy charakter modelu Sahara.

Citroën 2CV 4×4 Sahara był produkowany w bardzo ograniczonej liczbie, co czyni go dziś bardzo poszukiwanym i cenionym przez kolekcjonerów i entuzjastów motoryzacji klasycznej. Jego unikalna konstrukcja i zdolności terenowe, a także wyjątkowa historia, sprawiają, że jest to jeden z najbardziej interesujących modeli w historii motoryzacji.

Szacowana cena samochodu na aukcji: 100 000 – 120 000 euro.

Zdjęcia: RM Sotheby’s

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Mercedes-Benz CL kończy 25 lat

Mercedes-Benz CL kończy 25 lat

Następny wpis
SEAT Cordoba

SEAT Cordoba - od jazdy po ulicy, po rajdy WRC

Reklama