Citröen SM – połączenie francuskiej elegancji i włoskiej inżynierii
W 1970 roku na rynek motoryzacyjny wjechał oszałamiający Grand Tourer, który stał się prawdziwą sensacją – Citröen SM. Ten innowacyjny pojazd był efektem połączenia zaawansowanej technologii podwozia Citröena oraz wiedzy Maserati w zakresie silników. Wszystko to było możliwe dzięki nabyciu Maserati przez Citröena w 1968 roku, co miało na celu wykorzystanie technologii silnikowej włoskiego producenta w nowym modelu Gran Turismo coupe.
Maserati zareagowało na prośbę Citröena z niezwykłą szybkością, opracowując nowy 2,7-litrowy silnik V-6 w zaledwie pięć miesięcy. Prototypowy silnik był po prostu wersją V-8 z obciętymi dwoma cylindrami, jednak jednostka produkcyjna była zupełnie nową konstrukcją.
R e k l a m a
Podwozie SM było równie imponujące, wykorzystując hydropneumatyczne zawieszenie typu DS, które gwarantowało płynność jazdy i stałe utrzymanie pojazdu na odpowiednim poziomie. Samochód posiadał również hamulce tarczowe oraz samocentrujący układ kierowniczy.
Stylistyka SM została zaprojektowana przez Roberta Oprona i była prosto z filmu science fiction z lat 70. Długie, eleganckie nadwozie typu fastback, z dużą ilością szkła i pozbawionymi ozdób bokami, wyglądało jak statek kosmiczny. Charakterystyczne elementy, takie jak listwy nad tylnymi kołami, hydraulicznie regulowane i obrotowe reflektory pod zakrzywionymi, podgrzewanymi szybami oraz asymetryczny wlot powietrza na masce, dodawały samochodowi futurystycznego wyglądu.
Wnętrze SM było równie imponujące, z wyrafinowanym designem i detalami, które uzupełniały zapierający dech w piersiach wygląd zewnętrzny. Wszystko to sprawiło, że Citröen SM stał się jednym z najbardziej charakterystycznych Grand Tourerów lat siedemdziesiątych.
Citröen SM był światowym liderem w dziedzinie aerodynamiki samochodów osobowych. Jego wiodący w swojej klasie współczynnik oporu powietrza pozwalał na osiągnięcie prędkości 240 km/h, co czyniło go najszybszym samochodem z napędem na przednie koła tamtych czasów. Te zaawansowane technicznie i piękne funkcjonalnie samochody są dziś nadal bardzo poszukiwane przez miłośników motoryzacji.
Prezentowany SM jest jednym z około 600 samochodów dostarczonych z 3-litrowym silnikiem i 5-biegową manualną skrzynią biegów – co stanowi niewielki ułamek z ponad 12000 SM wyprodukowanych łącznie. Wykończony w efektownym odcieniu Brun Scarabée (Scarab Brown) z wnętrzem ze skóry w kolorze koniaku.
Citröen SM pozostaje ikoną motoryzacji, łączącą w sobie francuską elegancję z włoską inżynierią, tworząc jedno z najbardziej wyjątkowych aut w historii.
Samochód został sprzedany na aukcji za 61 600 dolarów.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars