Lamborghini Jarama 400 GTS – ikona klasycznych Grand Tourer’ów
Pierwszy samochód produkcyjny Ferruccio Lamborghini, model 350 GT, zadebiutował na Geneva Motor Show w 1964 roku. Ten wyjątkowy pojazd posiadał imponujący silnik V12 o pojemności 3,5 litra, stworzony przez Giotto Bizzarriniego, z podwoziem autorstwa Gianpaolo Dallary. Lamborghini, choć kojarzone głównie z szalonymi i oszałamiającymi supersamochodami, jak Miura, narodziło się z pragnienia Ferruccio, by stworzyć lepszy grand tourer (GT) niż Ferrari.
Po debiucie 350 GT przyszedł czas na 400 GT z 4-litrowym silnikiem oraz elegancki model Islero 2+2. W 1970 roku, Lamborghini zaprezentowało model Jarama GT, ostatni z serii samochodów z silnikiem umieszczonym z przodu, który zastąpił wolno sprzedającego się Islero.
Lamborghini Jarama, nazwany na cześć hiszpańskiego regionu słynącego z walk byków, został zaprezentowany na Geneva Motor Show w 1970 roku. Ten nowy model 2+2 mógł osiągnąć prędkość 257 km/h, rezygnując z tradycyjnego podwozia Lamborghini z ramą przestrzenną na rzecz konstrukcji typu platformowego, opartej na Espadzie, ale z krótszym rozstawem osi. Nietypowy przód z poczwórnymi reflektorami, częściowo zasłoniętymi elektrycznie podnoszonymi osłonami, wyróżniał ten model na tle innych.
Samochód został zaprojektowany przez Marcello Gandiniego z Carrozzeria Bertone, który odpowiadał również za Miurę i Espadę. W 1972 roku pojawiła się ulepszona wersja GTS z silnikiem V12 o mocy 365 KM, charakteryzująca się kołami z pięcioma śrubami, poprawioną ergonomią oraz lepszą jakością wykonania. W późniejszych latach wprowadzono kolejne usprawnienia, w tym automatyczną skrzynię biegów Torqueflite i wspomaganie układu kierowniczego. Produkcja modelu trwała do 1976 roku, a powstało zaledwie 327 egzemplarzy, z czego 150 to ulepszona wersja GTS.
Jarama 400 GTS był jednym z ulubionych samochodów samego Ferruccio Lamborghini. Według International Lamborghini Registry, ten konkretny egzemplarz został ukończony na początku 1976 roku i dostarczony do Winnipeg w Kanadzie. Auto jest jednym z zaledwie 150 ulepszonych modeli, wyposażony w automatyczną skrzynię biegów oraz silnik V12 o mocy 365 KM z fabryczną klimatyzacją. Wykończony w efektownym czerwonym kolorze z białym skórzanym wnętrzem.
Lamborghini Jarama 400 GTS to nie tylko piękny klasyczny samochód, ale także symbol pasji i dążenia do perfekcji Ferruccio Lamborghini. Ten wyjątkowy model, z jego niesamowitymi osiągami i eleganckim designem, pozostaje jednym z najbardziej poszukiwanych samochodów przez kolekcjonerów na całym świecie.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars