Honda HP-X – powrót legendy na konkurs elegancji
Honda cofa się o 40 lat, prezentując swój koncepcyjny samochód – Honda HP-X. Zaprojektowany i ręcznie wykonany przez renomowany włoski dom projektowy Pininfarina, HP-X po raz pierwszy publicznie zaprezentowany w 1984 roku, jest prawdziwym arcydziełem, które poprzedzało rozwój pierwszej generacji supersamochodu NSX.
Po gruntownej renowacji przeprowadzonej w warsztacie Pininfarina we Włoszech, Honda HP-X zostanie zaprezentowana w klasie samochodów koncepcyjnych i prototypów w kształcie klina (ang. Wedge-Shaped Concept Cars and PrototypesClass) podczas 73. dorocznego konkursu elegancji Pebble Beach Concours d’Elegance w niedzielę 18 sierpnia br. To wyjątkowe wydarzenie przyciąga co roku tłumy pasjonatów i ekspertów motoryzacyjnych, a tegoroczna edycja z pewnością będzie niezapomniana dzięki powrotowi tego ikonicznego pojazdu.
R e k l a m a
„Koncepcja Hondy HP-X była gwiazdą Turin Auto Show w 1984 r., prezentując elementy doskonałości inżynieryjnej i najnowocześniejszego wzornictwa, z ekstremalnie klinowatym stylem, który nadal inspiruje przyszłe pokolenia projektantów i inżynierów samochodowych” – powiedział Dave Marek, dyrektor ds. projektowania w Acura i honorowy sędzia Pebble Beach Concours d’Elegance . „Przyszłościowy HP-X miał niezaprzeczalny wpływ na branżę, podkreślając nasze zaangażowanie w przesuwanie granic tego, co jest możliwe w projektowaniu samochodów”.
Honda zastosowała zaawansowaną aerodynamikę i innowacyjne rozwiązania chłodzące dla środkowo zamontowanego 2,0-litrowego silnika DOHC 24-zaworowego V6, który został oparty na silniku wyścigowym Honda F2. Futurystyczna koncepcja nie miała drzwi, zamiast tego zastosowano zdejmowany jednoczęściowy dach z pleksi. Ponadto HP-X eksplorował nowatorskie zastosowanie alternatywnych materiałów, w tym paneli o strukturze plastra miodu, włókna węglowego i kevlaru, aby zmniejszyć wagę i poprawić osiągi.
Wnętrze HP-X odkrywa nowy poziom komfortu, ergonomii i funkcjonalności dzięki szeroko zakrojonym badaniom nad stylizacją. Opracowany przez Hondę „Electronic Drive Support Syste” umożliwia podgląd zaawansowanych funkcji, w tym telemetrii w czasie rzeczywistym, GPS, a nawet ostrzeżeń o stanie drogi za pośrednictwem „specjalnego sonaru” – dziś dla nas powszechnych technologii.
Zaprojektowany z naciskiem na zaawansowaną technologię, HP-X Concept służył jako poligon doświadczalny dla ambitnych nowych pomysłów, technologii i zasad inżynieryjnych, które ostatecznie miały być widoczne w późniejszych modelach Hondy i Acury, szczególnie w modelu NSX, który zadebiutował kilka lat później. Zaprojektowany i opracowany w Japonii, NSX pierwszej generacji ucieleśniał wiele pomysłów i innowacji po raz pierwszy zaprezentowanych w HP-X, mocno umacniając miejsce koncepcji w historii motoryzacji.
Źródło/Zdjęcia: Honda