Daewoo Tico – koreański maluch
Daewoo Tico – produkowany w latach 1991-2001, jest południowokoreańskim samochodem osobowym klasy najmniejszej, który zyskał popularność dzięki swojej funkcjonalności, niewielkim wymiarom i przystępnej cenie. Charakteryzował się znaczną sztywnością nadwozia, a dla podniesienia bezpieczeństwa w drzwiach1 przednich zastosowano wzmocnienia. Podczas testów wysoko oceniono niezawodność układu hamulcowego, przy czym przednie koła wyposażone były w hamulce tarczowe, a tylne w bębnowe. Minimalny promień zawracania Tico wynosił 4,4 m, co podkreślało jego zwinność w miejskich warunkach.
Źródło: YouTube/Reklamy Samochodów
Pojemność bagażnika bazowa wynosiła 120 l, ale istniała możliwość jej zwiększenia do 450 l po złożeniu tylnego siedzenia, co dodatkowo podnosiło funkcjonalność pojazdu. Ładowność wynosiła 375 kg, a masa całkowita 1015 kg. Tico było dostępne na wielu rynkach światowych, w tym w krajach Ameryki Łacińskiej, gdzie znane było pod nazwą Daewoo Fino.
Rynkowy debiut Tico w Polsce nastąpił w czerwcu 1993, a prawdziwy boom na ten model rozpoczął się w 1996, kiedy to Daewoo-FSO zajął się jego dystrybucją i montażem w systemie SKD po przejęciu fabryki FSO na warszawskim Żeraniu. Do 2001 roku, kiedy to oficjalnie zakończono montaż Tico w Daewoo-FSO, powstało 126 369 egzemplarzy, a łącznie do klientów trafiły 151 303 Tico, co uczyniło ten model najlepiej sprzedającym się samochodem marki Daewoo w Polsce.
W 1998 roku wprowadzono model po liftingu (SX-DLX), który w wersji podstawowej posiadał szereg udogodnień, takich jak lakierowane zderzaki, przyciemniane szyby, elektrycznie opuszczane szyby przednie czy centralny zamek. Produkcję Tico zakończono w marcu 2001 roku, a jego następcą rynkowym został Daewoo Matiz, który odziedziczył po Tico silnik i wiele innych elementów konstrukcji.
Tico było wyposażone w trzycylindrowy silnik o pojemności 0,8 l (796 cm³), SOHC, który osiągał moc maksymalną 41 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 60 N·m przy 2500 obr./min. Spalanie w cyklu mieszanym wynosiło 6,2 l na 100 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 17 sekund, a maksymalna prędkość wynosiła 143 km/h.
- Miałem taki samochód 2 lata, kupiłem go w 2000 roku w salonie Daewoo, przy ul. Towarowej 33 w Warszawie, drzwi były tak cienkie, że czasem zastanawiałem się, jak takie auto przeszło testy bezpieczeństwa (przypis autora). ↩︎