Ferrari 512 M Ferrari 512 M

Ferrari 512 S – żółty wojownik z torów wyścigowych

Ferrari 512 S to samochód wyścigowy, który powstał w 1970 roku jako odpowiedź na Porsche 917, dominujące w wyścigach długodystansowych. Projekt powstał po części dzięki funduszom, które Enzo Ferrari pozyskał po sprzedaży części udziałów firmie Fiat.

Wyprodukowano jedynie 25 egzemplarzy, z czego jedno z najbardziej wyjątkowych podwozi – 1030 – zostało pomalowane na charakterystyczny żółty kolor Giallo. Zostało sprzedane jako nowe wiosną 1970 roku belgijskiemu koncesjonariuszowi Ferrari i zespołowi wyścigowemu Ecurie Francorchamps, napędzane jest 5-litrowym silnikiem V-12 o mocy 552 KM.

Reklama

Bilid zadebiutował na torze 17 maja 1970 roku podczas wyścigu 1000 km w Spa-Francorchamps, zajmując 8. miejsce. Kolejnym sukcesem było 5. miejsce w klasyfikacji generalnej podczas słynnego 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Jesienią tego samego roku samochód pojawił się na planie filmu Le Mans z Steve’em McQueenem, co dodatkowo ugruntowało jego legendę.

W 1971 roku podwozie 1030 zostało zmodernizowane do wersji „M” (Modificata). Ulepszenia przyniosły sukcesy, takie jak zwycięstwo w Zandvoort w wyścigu Coupes Benelux, czy wysokie miejsca w zawodach na torach Watkins Glen i Buenos Aires.

Po zakończeniu kariery wyścigowej samochód zmieniał właścicieli, trafiając w ręce znanych kolekcjonerów, w tym Lorda Anthony’ego Bamforda, który w 1972 roku używał go w mistrzostwach MN GT, odnosząc siedem zwycięstw.

Obecnie samochód pozostaje w rękach prywatnego kolekcjonera, zachowując swoje oryginalne malowanie z 1971 roku i nigdy nie ulegając poważnym wypadkom. Certyfikat Ferrari Classiche potwierdza jego autentyczność i wyjątkową historię. Ferrari 512 S to ikona wyścigów długodystansowych, której historia przeplata się z sukcesami na torze, filmowymi występami i kolekcjonerską pasją. Żółty wojownik wciąż zachwyca swoim wyglądem i stanowi świadectwo inżynieryjnego geniuszu Ferrari.

Szacowana cena samochodu na aukcji: 9 000 000 – 12 000 000 euro.

Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Volkswagen Polo na Bremen Classic Motorshow

Volkswagen na Bremen Classic Motorshow - 50 lat VW Polo

Następny wpis
Chrysler 65

Chrysler 65 przebywa 86439 km bez zatrzymania silnika

Reklama