Ferrari Dino 206 S – ikona wyścigów lat 60.
W lutym 1966 roku, Ferrari wypuściło na świat model sportowo-wyścigowy, który miał zmienić oblicze wyścigów Grupy 4 FIA. Ferrari Dino 206 S, bo o nim mowa, zaprojektowany został z myślą o dominacji nad konkurencją, głównie nad zespołami korzystającymi z modeli Porsche. Samochód ten zawdzięcza swoje istnienie geniuszowi syna Enzo Ferrari, Dino Ferrari, który zaprojektował silnik V-6 o kącie 65-stopni.
Projekt silnika
Oryginalny silnik Dino V-6 był wspólnym dziełem Dino Ferrari i Vittorio Jano, słynnego projektanta Alfa Romeo, który pełnił rolę konsultanta w Ferrari. Silnik początkowo użyty w Formule 2, później znalazł zastosowanie w Formule 1, przyczyniając się do sukcesów Mike’a Hawthorna w 1958 roku. Mimo zmian w latach 60., gdzie Ferrari zwróciło się w stronę silników V-6 o kącie 120 stopni, silnik Dino z kątem 65 stopni ciągle ewoluował, znajdując zastosowanie w różnych prototypach sportowych.
R e k l a m a
Dino 206 S – dzieło sztuki inżynieryjnej
Dino 206 S prezentowany w 1966 roku, był mniejszym odpowiednikiem cenionego 330 P3. Jego nadwozie zaprojektowane przez Piero Drogo z Carrozzeria Sports Cars w Modenie, wyróżniało się połączeniem stopów i włókna szklanego, nadającemu samochodowi wyjątkowy, aerodynamiczny kształt. W tym samym roku, 206 S udowodnił swoją wartość na torach wyścigowych, zdobywając miejsca na podium w prestiżowych zawodach.
Ograniczona produkcja i unikalność
Mimo planów produkcji 50 egzemplarzy, zaledwie 18 zostało zmontowanych z powodu problemów produkcyjnych, co czyni Dino 206 S rzadkością na rynku kolekcjonerskim. Egzemplarz o numerze nadwozia 032, ostatni zbudowany przez Piero Drogo jest szczególnie cenny, będąc jednym z zaledwie 13 stworzonych przez tego projektanta.
Techniczne aspekty Dino 206 S
W procesie ewolucji modelu, Dino 206 S wykorzystywał różne konfiguracje silnika, osiągając ostatecznie moc ponad 270 KM w wersji typu 233. Nadwozie 032, wyposażone w ten silnik oraz wtrysk paliwa Lucas, reprezentuje szczyt możliwości technicznych tego modelu.
Historia nadwozia 032
Samochód pierwotnie sprzedany Corrado Ferlaino, znanemu włoskiemu inżynierowi i deweloperowi, ma bogatą historię uczestnictwa w wyścigach i zmiany właścicieli, w tym znanych kolekcjonerów jak Pierre Bardinon czy Jacques Setton. Przeszedł również pełną renowację w fabryce Ferrari, uzyskując certyfikację Red Book.
Nadwozie 032 będące obecnie na sprzedaż, stanowi wyjątkową okazję dla kolekcjonerów. Jego oryginalność, połączona z wyjątkową historią i renowacją w fabryce Ferrari, stawia go wśród najbardziej pożądanych egzemplarzy Ferrari Dino 206 S. Bez wątpienia, jest to jeden z najbardziej imponujących sportowych samochodów wyścigowych lat 60. Na dzień przygotowania artykułu nie jest znana cena samochodu, ale z pewnością nie będzie ona mała, patrząc przez pryzmat marki Ferrari i unikalności tego egzemplarza.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s