Rewolucyjny koncept Forda na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie
W 1974 roku na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie zaprezentowano coś wyjątkowego – innowacyjny koncept samochodu od Ghia Operations Forda. Ten pomysłowy projekt miał pokazać, jak może ewoluować motyw Forda Capri w dziedzinach sportowej i ekonomicznej motoryzacji do roku 1994. To było coś więcej niż zwykła prezentacja – to było spojrzenie w przyszłość.
„Coins” – studium stylu od Ghia
Projekt o nazwie „Coins”, stworzony przez studio Ghia, zwracał uwagę swoim unikatowym designem. Jego duża, tylna klapa „przypominała tą” z Capri II, jednak reszta designu odbiegała znacznie od klasycznych rozwiązań. Poza naciskiem na bezpieczeństwo i niskie koszty eksploatacji, „Ghia Coins” wyróżniał się możliwością elastycznego dostosowania siedzeń pasażerów, by zwiększyć przestrzeń bagażową. Posiadał tylko trzy siedzenia, z kierowcą umiejscowionym centralnie, jedne drzwi z tyłu oraz skomplikowane przeszklenia, których produkcja byłaby wyjątkowo kosztowna. Koszt przeszkleń prototypu, był porównywalny z kosztem produkcji jednego egz. Capri II.
R e k l a m a
Wizja czy realizacja? – ostateczne stanowisko Forda
Mimo innowacyjności i kreatywności, rzecznik Forda jasno stwierdził: „Nie może wejść do produkcji”. Jednakże, projekt „Coins” był nie tylko fantazją designerską. Jak zaznaczono, samochód ten był:
przydatnym ćwiczeniem umożliwiającym wypróbowanie szeregu zaawansowanych pomysłów i ocenę reakcji opinii publicznej na nie.
Ta wizjonerska koncepcja pokazała kierunki, w jakich mogła zmierzać motoryzacja, nawet jeśli sama nie była przeznaczona do masowej produkcji.
Źródło/Foto: Ford