Gabriel Voisin – wizjoner lotnictwa i motoryzacji
Gabriel Voisin był pionierem francuskiego lotnictwa, który do końca swojego życia twierdził, że udało mu się skonstruować samolot przed braćmi Wright. Po wyprodukowaniu samolotów na potrzeby Wielkiej Wojny, w czasie pokoju, gdy zapotrzebowanie na samoloty spadło, zwrócił swoją uwagę na przemysł motoryzacyjny. Projekty aut marki Voisin, były idiosynkratyczne, często odzwierciedlające gusta ich twórcy: kubistyczne i egzotyczne, z wnętrzami o dzikich wzorach oraz licznymi widocznymi elementami mechanicznymi. Gabriel Voisin wierzył, że dobra inżynieria jest piękna i nigdy nie powinna być ukrywana.
Samochód Voisin, który jest przedmiotem tego artykułu, został zbudowany na bazie popularnego modelu C11, wyposażonego w sześciocylindrowy silnik o mocy 65 KM. Uważa się, że był on wcześniej częścią kolekcji zmarłego Waltera Grella z Rheinfelden w Szwajcarii, którego zbiór wyjątkowych samochodów obejmował również takie rarytasy jak dwunastocylindrowy Cooper-Maserati, OSCA z nadwoziem Vignale oraz samochód BRM P578 Formula One. W dokumentacji pojazdu zachowało się zdjęcie przedstawiające auto w posiadaniu Grella przed renowacją, znacznie zniszczone, pozbawione przedniej szyby oraz osłony chłodnicy i posiadające zakrzywione nadwozie roadstera.
Po renowacji samochód został przywrócony do obecnego stanu, z klasycznym francuskim wyścigowym niebieskim lakierem, czerwonym skórzanym wnętrzem i czarnymi, drucianymi kołami firmy Rudge-Whitworth. Samochód został również wyposażony w reflektory Scintilla oraz pedały z inicjałami Gabriela Voisina. Chłodnica jest niestandardowym elementem, podobnym do oryginalnego projektu Avions Voisin, ale płaska zamiast „V”. Przednia szyba jest „V”-kształtna i pochylona. Tabliczka z numerem seryjnym wydaje się być reprodukcją, chociaż numer podwozia jest wybity na wewnętrznym poszyciu, a numer silnika widnieje zarówno na samej jednostce napędowej, jak i na mosiężnej tabliczce.
Ten fascynujący przykład innowacyjnego geniuszu Gabriela Voisina pozostaje w bardzo dobrym stanie kosmetycznym, stanowiąc uroczy dodatek do kolekcji każdego entuzjasty nietypowych francuskich samochodów lub interesujących sportowych aut przedwojennych.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 255 000 – 300 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s