Jacky Ickx i Porsche 956 Jacky Ickx i Porsche 956

Jacky Ickx – mistrz deszczu i legenda wyścigów motoryzacyjnych

1 stycznia 2025 roku Jacky Ickx, jeden z najwybitniejszych kierowców wyścigowych w historii, będzie świętował swoje 80. urodziny. Belg, znany jako „mistrz jazdy w deszczu”, na trwałe wpisał się w dzieje motorsportu dzięki swojej wszechstronności, niezwykłym osiągnięciom oraz niezapomnianym chwilom za kierownicą Porsche.

Urodzony w Brukseli 1 stycznia 1945 roku, Jacques Bernard Ickx od najmłodszych lat był zafascynowany światem szybkich pojazdów. Wpływ na jego karierę miał ojciec, Jacques Ickx, dziennikarz motoryzacyjny. Jacky rozpoczął swoją przygodę z wyścigami od motocrossu, ale już w Formule 2 zdobył w 1967 roku tytuł Mistrza Europy. Rok później zadebiutował w Formule 1, reprezentując Ferrari, a jego talent do jazdy na mokrej nawierzchni szybko zyskał uznanie – jego pierwsze zwycięstwo w Grand Prix w Rouen było tego dowodem.

Reklama

Po odejściu z Formuły 1 Ickx skoncentrował się na wyścigach wytrzymałościowych, gdzie odniósł swoje największe sukcesy. Już w pierwszym roku współpracy z Porsche w 1976 roku zdobył trzy zwycięstwa w Mistrzostwach Świata Konstruktorów i cztery w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych. Jego największym triumfem były jednak wygrane w 24-godzinnym wyścigu Le Mans – dokonał tego sześć razy, w tym trzykrotnie dla Porsche w latach 1977, 1981 i 1982. Szczególnie pamiętny był wyścig w 1977 roku, gdzie Ickx, mimo problemów technicznych, poprowadził Porsche 936 do zwycięstwa.

Wszechstronność Ickxa obejmowała zarówno wyścigi sprinterskie, jak i długodystansowe, a jego umiejętności były cenione także poza torem. W latach 80. współtworzył Porsche 956, wnosząc istotne uwagi dotyczące projektowania kokpitu. Jego zaangażowanie w motorsport nie ograniczało się jedynie do torów – brał również udział w rajdach, w tym w Rajdzie Paryż-Dakar, gdzie w 1986 roku zajął drugie miejsce jadąc Porsche 959.

Dziś, mimo zakończenia kariery, Jacky Ickx pozostaje ambasadorem Porsche, uczestnicząc w wydarzeniach marki i dzieląc się swoimi doświadczeniami. Jego wkład w sukcesy Porsche w latach 70. i 80. jest nieoceniony, a on sam stał się ikoną motorsportu.

Źródło/Zdjęcia: Porsche

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Ferrari 365 GTC/4 by Pininfarina

Ferrari 365 GTC/4, to nim jeździły gwiazdy Hollywood

Następny wpis
Ford i Policja - historia współpracy na przestrzeni dekad

Ford i Policja - historia współpracy na przestrzeni dekad

Reklama