Lancia Hyena Zagato
Lancia Hyena Zagato to wyjątkowe połączenie klasyki i nowoczesności, które narodziło się z partnerstwa między Lancią, a renomowanym włoskim studiem projektowym Zagato. Bazując na modelu Lancia Delta HF Integrale Evoluzione, Hyena była projektem zainicjowanym przez Paula Koota, oficjalnego importera Lancii w Holandii. Niezwykła współpraca między Kootem, a Zagato doprowadziła do stworzenia limitowanej serii tego wyjątkowego samochodu, której produkcja trwała od 1992 do 1994 roku.
Hyena wyróżnia się charakterystycznym designem Zagato, w tym słynnym dachem „double bubble”, oraz karoserią wykonaną w całości z ręcznie formowanego aluminium, co znacznie obniżyło jej wagę w porównaniu ze standardowym modelem. Waga Hyeny była o około 190 kg niższa niż wersji Integrale, na której się opierała, co znacząco wpłynęło na jej osiągi. Samochód napędzany był silnikiem o mocy od 250 do 300 KM, co przy jego masie zapewniało niezapomniane wrażenia z jazdy.
R e k l a m a
Pomimo początkowych ambicji i zamierzeń produkcji 500 sztuk, ostatecznie zrealizowano tylko 24 egzemplarze Hyeny. Każdy z nich był numerowany sekwencyjnie, co dodatkowo podkreśla jego wyjątkowość i ekskluzywność. Jednym z powodów tak niskiej liczby wyprodukowanych aut były wysokie koszty, ponieważ każda z Delt musiała być kupowana w cenie detalicznej, a następnie wysyłana do Zagato do modyfikacji. Cena końcowa Hyeny znacząco przekraczała cenę standardowego modelu, co wpłynęło na ograniczoną sprzedaż.
Lancia Hyena Zagato pozostaje jednym z najbardziej pożądanych i unikalnych samochodów kolekcjonerskich, będąc świadectwem innowacji i współpracy dwóch legendarnych włoskich marek.
Prezentowany egzemplarz Hyeny jest 18 z 24 jakie zostały wyprodukowane. Auto ma przejechane zaledwie 30 000 kilometrów. Pojawiało się okresowo na prestiżowych wydarzeniach, w tym na obchodach Stulecia Lancii w Turynie w 2006 r., a także w publikacjach, takich jak Auto Italia czy Viva Lancia.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 250 000 dolarów.
Zdjęcia: RM Sotheby’s