SHL Gazela – kultowy jednoślad minionej epoki
SHL Gazela, znana również jako SHL M17, to kultowy motocykl produkowany w Polsce w latach 1968-1970. Jego koncepcja była śmiałym zerwaniem z tradycyjnym wyglądem motocykli produkowanych po wojnie w Polsce, wpisując się w ówczesne trendy designu. Inspiracją dla jego kształtu mogły być takie modele jak MZ ES 250/2 Trophy. Silnik SHL Gazeli, zaprojektowany przez inżyniera Wiesława Wiatraka, miał pojemność 174 cm3 i osiągał moc 13,5 KM oraz moment obrotowy 17,6 Nm. Wyróżniał się trwałością, lepszą charakterystyką pracy i mniejszym zużyciem paliwa niż jego poprzednicy.
SHL Gazela była pierwszym polskim motocyklem wyposażonym w zapłon bateryjny, 12V instalację elektryczną oraz czujnik światła stop sprzężony z hamulcem ręcznym. Jego estetyka również wyróżniała się na tle innych modeli – dostępny był w kolorach takich jak wiśniowo-czarny czy zielono-srebrny, a charakterystyczną cechą było stylizowane logo gazeli na baku paliwa.
R e k l a m a
Niestety, innowacje techniczne i wyjątkowe wzornictwo Gazeli przełożyły się na wysoką cenę, co w efekcie ograniczyło jej popularność. Cena SHL Gazeli była dwukrotnie wyższa niż popularnej WSK’i, co w połączeniu z malejącym zainteresowaniem motocyklami w tamtym okresie doprowadziło do zakończenia jej produkcji w 1970 roku. W sumie wyprodukowano około 50 000 egzemplarzy, z czego blisko 15 000 przeznaczono na eksport.
Gazela dziś jest uznawana za motocykl kolekcjonerski, a jej ceny na rynku wtórnym mogą osiągać znaczne wartości. Ze względu na ograniczoną liczbę egzemplarzy, Gazela jest traktowana jako cenny i pożądany zabytek motoryzacyjny.