Legenda z Mladá Boleslav – ŠKODA 860, perła inżynierii lat 30.

W czasach, gdy luksus i technologia stanowiły o klasie pojazdu, ŠKODA 860 była symbolem najwyższych ambicji czeskiej motoryzacji. Zadebiutowała 23 października 1929 roku na Praskim Salonie Samochodowym i od razu przyciągnęła uwagę jako flagowy model marki ŠKODA. Choć powstało zaledwie 49 egzemplarzy, każdy z nich był manifestem inżynierskiej precyzji, elegancji i komfortu.

Inżynierski majstersztyk sprzed wojny

ŠKODA 860 była wyposażona w ośmiocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy o pojemności 3880 cm³ i mocy 60 KM oraz 3-biegową manualną skrzynię biegów. Dzięki zastosowaniu wału korbowego o dziewięciu łożyskach oraz tłumika drgań Lanchestera, jednostka pracowała wyjątkowo płynnie, co czyniło jazdę prawdziwą przyjemnością. Auto o długości 5,5 metra potrafiło płynnie przyspieszać nawet na najwyższym biegu i osiągało prędkość 110 km/h – imponujący wynik jak na tamte czasy.

Reklama

Nowoczesny jak na swoje czasy układ hamulcowy ze wspomaganiem podciśnieniowym stanowił technologiczne novum, a solidna rama i zawieszenie na długich resorach piórowych z amortyzatorami hydraulicznymi zapewniały komfort nawet na mniej utwardzonych drogach.


Komfort, który wyprzedzał epokę

Wnętrze ŠKODY 860 to przykład dbałości o detale. Inklinometr na desce rozdzielczej – protoplasta dzisiejszego wskaźnika zmiany biegów – pomagał kierowcy dobrać optymalny bieg w zależności od nachylenia drogi. Oddzielna kabina kierowcy, przesuwny szklany panel i luksusowe wyposażenie tylnych siedzeń (podnóżki, ogrzewanie podłogowe, popielniczki, rolety) czyniły podróż wyjątkowo wygodną.

Szerokie wnętrze pozwalało trzem dorosłym osobom komfortowo zasiąść z tyłu, a dodatkowe składane siedziska umożliwiały przewóz dzieci lub personelu.

Powrót legendy

Dziś jedyny zachowany kabriolet ŠKODA 860 – pierwotnie używany jako auto pokazowe – jest gwiazdą stałej ekspozycji w Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav. Pojazd przeszedł dwuletnią, pieczołowitą renowację, podczas której odnowiono lakier, dach i tapicerkę, dbając o każdy detal zgodny z oryginałem.

Choć ŠKODA 860 nie odniosła rynkowego sukcesu – jej wysoka cena zbiegła się z globalnym kryzysem – to dziś stanowi rzadki skarb motoryzacyjnego dziedzictwa Europy Środkowej. Jej historia przypomina o czasach, gdy samochód był nie tylko środkiem transportu, ale dziełem sztuki i symbolem postępu.

Źródło, Zdjęcia: ŠKODA

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Klasyczny Jensen Interceptor II - brytyjska motoryzacja lat 70.

Klasyczny Jensen Interceptor II - brytyjska motoryzacja lat 70.

Następny wpis
1000 Miglia 2025 - Alfa, Fiat i Maserati w hołdzie historii i przyszłości

1000 Miglia 2025 - Alfa, Fiat i Maserati w hołdzie historii i przyszłości

Reklama