Lotus Elite Soichiro Hondy - unikatowy klasyk z japońskim rodowodem Lotus Elite Soichiro Hondy - unikatowy klasyk z japońskim rodowodem

Lotus Elite Soichiro Hondy – unikatowy klasyk z japońskim rodowodem

W świecie motoryzacji rzadko zdarza się, by jedno auto łączyło w sobie nowatorstwo, piękno i historię, która zahacza o legendy. Taki właśnie jest Lotus Elite Seria 2 z 1961 roku – ikona brytyjskiej inżynierii, która trafiła w ręce samego Soichiro Hondy, założyciela koncernu Honda Motor Company.

Model Elite, zaprojektowany przez Colina Chapmana, był rewolucją – pierwszym na świecie samochodem z samonośnym nadwoziem wykonanym z włókna szklanego. Bez ramy, bez klasycznego podwozia – lekki jak piórko, a jednocześnie sztywny i aerodynamiczny. Powstało niewiele ponad tysiąc egzemplarzy, a tylko trzy dotarły do Japonii. Jednym z nich był prezentowany egzemplarz, zamówiony przez Fuyo Trading Co Ltd i przekazany Hondzie w sierpniu 1961 roku.

Reklama

Syn Soichiro – Hirotoshi Honda, założyciel Mugen – wspominał, że Elite zrobił na ojcu ogromne wrażenie. Auto miało dla niego niemal pozaziemski charakter – „jak UFO”. Inspiracją mogła być nawet deska rozdzielcza Lotusa, która znalazła odzwierciedlenie w projektach pierwszych seryjnych Hond, takich jak model S600.

W 1962 roku Elite brał udział w testach na nowo wybudowanym torze Suzuka, prowadzony przez legendarnego Tetsu Ikuzawę. Wkrótce potem Hirotoshi stał się pierwszym kierowcą, który zaliczył kraksę na torze – dachując właśnie Elitem. Naprawa w Japonii, gdzie były tylko dwa takie auta, była nie lada wyzwaniem.

Auto zmieniało kolory – najpierw czarne, potem białe, by zwiększyć widoczność na słabo oświetlonych tokijskich ulicach. Po kilku latach zostało przekazane do uczelni technicznej Hondy, gdzie służyło jako pomoc dydaktyczna.

W 1980 roku samochód trafił do obecnego właściciela, który w 2018 roku zlecił jego pełną odbudowę w Anglii. Trzyletnia renowacja objęła każdy detal – nowy silnik Coventry Climax o pojemności 1216 cm³, skrzynię ZF oraz przywrócenie auta do stanu perfekcji. Został pomalowany na Grand Prix White, nawiązując do lat w stajni Hondy, a na pamiątkę przeszłości pozostawiono zadrapania z czasów kraksy.

Dziś ten unikalny Lotus Elite nie tylko zachwyca wyglądem, ale również opowiada fascynującą historię – o innowacji, pasji i człowieku, który na zawsze odmienił świat motoryzacji.

Szacowana cena samochodu na aukcji: 85 000 – 120 000 euro.

Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis

Zielony jak skandal - historia koloru Verde Scandal od Lamborghini

Reklama