Mercedes-Benz 770 K Pullman Cabriolet – iście królewskie auto
Mercedes-Benz 770 (W07), znany również jako Großer Mercedes (Wielki Mercedes), był luksusowym samochodem produkowanym przez niemieckiego producenta Mercedes-Benz od 1930 do 1938 roku. W tym czasie powstało 117 egzemplarzy.
Wersja K w nazwie oznaczała „Kurzer Radstand”, co oznacza skrócony rozstaw osi. Samochód ten był jednym z najbardziej prestiżowych i ekskluzywnych modeli swoich czasów, dedykowanym dla najwyższych warstw społecznych, włączając w to głowy państw, arystokrację oraz najbogatszych biznesmenów. Najbardziej charakterystyczną cechą modelu 770 była elegancka chromowana chłodnica.
Mercedes-Benz 770 K Pullman był wyjątkowy ze względu na swoje rozmiary, luksusowe wykończenie oraz zaawansowaną technikę dla swoich czasów. Był wyposażony w potężny silnik o pojemności 7,7 litra, który zapewniał znakomite osiągi jak na warunki tamtych lat. Samochód oferował niezwykły komfort jazdy, zarówno dla kierowcy jak i pasażerów, dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań technicznych i wyjątkowej dbałości o szczegóły wykończenia wnętrza.
Model Pullman był specjalną wersją limuzyny, która oferowała jeszcze więcej miejsca i luksusu. Nazwa „Pullman” pochodzi od luksusowych wagonów kolejowych Pullmana, co miało podkreślić wyjątkowy komfort i przestrzeń oferowaną przez ten model. Samochód ten często był wybierany przez rządy i monarchie jako oficjalny pojazd dla najważniejszych uroczystości i ceremonii państwowych.
Warto zaznaczyć, że Mercedes-Benz 770 K Pullman, ze względu na swoje luksusowe cechy i ekskluzywność, był produkowany w bardzo ograniczonych ilościach, co czyni go dzisiaj niezwykle rzadkim i pożądanym zabytkiem wśród kolekcjonerów samochodów klasycznych.
Jednego z takich niezwykłych egzemplarzy Mercedesa 770 K z podwoziem o numerze 83807 prezentujemy na zdjęciach. Samochód został zamówiony przez króla Iraku, Faisala I w grudniu 1930 roku. Zabudowa samochodu została wykonana przez firmę Voll & Ruhrbeck, która znana była z eleganckiego wykonania i niezrównanej jakości, idealnie pasująca do symbolu królewskiej godności i prestiżu.
W 1957 roku, aby dokonać remontu generalnego tego historycznego samochodu, pojazd trafił z Iraku ponownie do Stuttgartu, po czym w 1958 roku zwrócono je królowi. W 1966 roku pojazd trafił na sprzedaż i został zauważony przez Indianapolis Motor Speedway Museum. Dzięki staraniom Antoniego „Tony’ego” Hulmana, pojazd bezpiecznie dotarł do Stanów Zjednoczonych, gdzie przez ponad pół wieku był okazjonalnie prezentowany, stając się jedną z gwiazd kolekcji.
Obecnie auto zostało wystawione na sprzedaż, a jego cena aukcji szacowana jest na kwotę 2 300 000 – 2 800 000 euro.
Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!