Nissan Skyline R33 GT-R N1 Nismo – inżynieryjny majstersztyk
Nissan Skyline GT-R to ikona motoryzacji, której reputacja została ugruntowana przez sukces modelu R32. Projektując jego następcę, inżynierowie Nissana stanęli przed wyzwaniem stworzenia konstrukcji, która nie tylko dorówna legendzie, ale także wprowadzi innowacje usprawniające osiągi i dynamikę jazdy. Efektem ich pracy był model R33 GT-R, który w wersji N1 stał się jedną z najbardziej unikatowych i pożądanych wersji tego samochodu.
Model R32 GT-R zdominował wyścigi kategorii Group A, jednak zmiany regulaminowe FIA, przechodzące na formułę Super Tourer, wyeliminowały go z rywalizacji. Nissan odpowiedział na nowe wyzwania, opracowując model R33 GT-R N1 specjalnie na potrzeby japońskiej serii All Japan GT Championship. Wersja N1 była homologacyjnym modelem wyścigowym, pozbawionym zbędnych elementów komfortu, takich jak klimatyzacja, czy podgrzewana tylna szyba. Aerodynamikę zoptymalizowano poprzez regulowane tylne skrzydło i karbonowe elementy podwozia, co pozwalało na maksymalizację docisku i stabilności w zakrętach.
R e k l a m a
Za napęd odpowiadała ulepszona wersja rzędowego 6-cylindrowego silnika o pojemności 2568 cm3, zespolonego z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Standardowe turbosprężarki zastąpiono wytrzymalszymi jednostkami, a dodatkowe modyfikacje obejmowały nowe wałki rozrządu, zwiększoną wydajność układu chłodzenia oleju oraz szereg usprawnień mechanicznych. Oficjalna moc pozostawała na poziomie 276 KM, zgodnie z nieformalnym porozumieniem japońskich producentów, jednak rzeczywiste osiągi wykraczały poza tę wartość, przekraczając 300 KM.
Produkcja modelu R33 GT-R N1 była ściśle ograniczona – wyprodukowano jedynie 87 egzemplarzy, które trafiły wyłącznie do zespołów wyścigowych i osób powiązanych z Nissanem. To czyni go jednym z najbardziej ekskluzywnych wariantów Skyline’a, pożądanym przez kolekcjonerów, zwłaszcza tych, którzy dorastali w erze popularności gier wyścigowych takich jak Gran Turismo.
Jednym z najbardziej imponujących przykładów modyfikacji modelu N1 jest egzemplarz opracowany przez Andrew Hannasona z Legendary Garage. Jego projekt łączy podwozie N1 z dynamiczną stylistyką Nismo 400R. Auto otrzymało oryginalne elementy aerodynamiczne, w tym zderzaki, progi, karbonową maskę i spojler 400R, a całości dopełniły felgi Rays Nismo LM GT1.
Największe zmiany zaszły jednak w jednostce napędowej. Silnik N1 został gruntownie zmodyfikowany – zastosowano kutą konstrukcję, nowoczesne turbosprężarki Garretta, udoskonalony układ dolotowy i portowany kolektor wydechowy. Dzięki tym zmianom moc silnika wzrosła do imponujących 800 KM, co czyni ten egzemplarz jednym z najmocniejszych R33 na świecie.
Zastosowanie zawieszenia Öhlins oraz 380-milimetrowych hamulców z modelu R35 GT-R zapewniło wyjątkowe właściwości jezdne, czyniąc ten pojazd nie tylko niezwykle szybkim, ale i precyzyjnym w prowadzeniu. Jego unikalność została dostrzeżona na prestiżowych wydarzeniach, takich jak SEMA 2024, a także przez redakcję magazynu Top Gear.
Samochód będzie do kupienia w maju na aukcji w Miami (USA), cena samochodu na ten moment nie została podana.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars | link do aukcji