NSU Ro 80 – futurystyczne, aerodynamiczne i stylowe
Ro 80. Ro oznacza tłok obrotowy (Rotationskolben), a 80 to oznaczenie typu. Zaprezentowane po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie we wrześniu 1967 roku, NSU Ro 80 wprawiło świat motoryzacji w zadziwienie.
Znawca marki NSU Klaus Arth opisał je w ten sposób:
R e k l a m a
Wielu zwiedzających nie wie co podziwiać najpierw. Futurystyczny kształt, ekstrawagancki napęd, czy jedno i drugie
Sportowy sedan wyznaczał nowe standardy w zakresie trzymania się drogi, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów. Ro 80 było zbudowane w myśl maksymy: „Forma podąża za funkcją”.
Odwaga, z jaką firma z Neckarsulm wprowadziła na rynek Ro 80, samochód pod wieloma względami rewolucyjny, została ostatecznie nagrodzona. Rok po premierze, dziennikarze branżowi z całego świata uznali NSU Ro 80 za „Car of the Year – Samochód Roku”.
Był to pierwszy niemiecki pojazd, który zdobył to wyróżnienie. Samochód nie osiągnął jednak trwałego sukcesu komercyjnego. W 1973 roku kryzys naftowy spowodował wzrost cen benzyny, co skłoniło klientów do wyboru bardziej ekonomicznych pojazdów. To oznaczało koniec silnika z tłokiem obrotowym i tym samym koniec NSU Ro 80.
Model ten był produkowany w fabryce w Neckarsulm od 1967 do 1977 roku. Gdy w 1977 roku zaprzestano jego wytwarzania, większość mocy zakładu absorbowała już produkcja Audi 100.
Łącznie wyprodukowano 37 374 sztuki NSU Ro 80.
Źródło/Foto: Audi