Porsche 906 Porsche 906

Porsche 906 Carrera 6 – legenda wyścigów sportowych

Porsche 906, znane również jako Carrera 6, to jeden z najbardziej wszechstronnych samochodów sportowych lat 60. Zadebiutowało w 1966 roku jako następca modelu 904, wyróżniając się nowoczesną konstrukcją i znakomitymi osiągami. Dzięki lekkiej ramie rurowej oraz nadwoziu z włókna szklanego model ten osiągał imponujące wyniki na torach wyścigowych na całym świecie.

W porównaniu do swojego poprzednika, 906 wyróżniało się bardziej zaawansowaną konstrukcją. Porsche zastąpiło cięższą ramę drabinową na rzecz wielorurowej, a ultralekkie nadwozie pozwoliło na redukcję masy o około 90 kg względem 904. Większość egzemplarzy wyposażono w 2-litrowy sześciocylindrowy silnik o mocy 210 KM, zapewniający doskonałe osiągi. W wybranych wersjach testowano również jednostki ośmiocylindrowe.

Reklama

Już w pierwszym sezonie Porsche 906 pokazało swój potencjał, wygrywając w swojej klasie prestiżowe wyścigi, m.in. 24h Daytona, 12h Sebring oraz zawody na torach Monza, Spa i Nürburgring. Model zdobywał także wysokie miejsca w klasyfikacji generalnej, rywalizując z mocniejszymi konstrukcjami Ferrari i Forda. Szczególnie spektakularne były zwycięstwa w Targa Florio oraz Circuito del Mugello, które ugruntowały reputację 906 jako jednego z najlepszych sportowych prototypów tamtych lat.

Prezentowany egzemplarz został ukończony 9 marca 1966 roku na zamówienie włoskiego kierowcy Ermanno Spazzapan’a. Jest jednym z zaledwie 52 samochodów wyprodukowanych na zamówienie klienta (ogółem powstało 65 sztuk). Auto zostało wyposażone w sześciocylindrowy silnik typu 901/20 o mocy 210 KM, który został zespolony z pięciobiegową skrzynią biegów typu 906/1.

Choć pod koniec lat 60. rosnąca rola aerodynamiki sprawiła, że 906 ustąpiło miejsca nowszym modelom, zainteresowanie tym samochodem nie osłabło. W latach 70. trafiło w ręce kolekcjonerów, a w 2001 roku przeszło gruntowną renowację, zachowując oryginalne panele nadwozia, silnik i skrzynię biegów. Do dziś Porsche 906 pozostaje jednym z najbardziej cenionych klasycznych samochodów wyścigowych, biorąc udział w prestiżowych wydarzeniach historycznych.

Cena samochodu nie została oficjalnie podana (z ang. Price Upon Request).

Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Okna, które widziały historię – podróż przez dzieje marki Škoda

Okna, które widziały historię - podróż przez dzieje marki Škoda

Następny wpis
Lancia powraca do BeLux - historia i nowa era włoskiej legendy

Lancia powraca do BeLux - historia i nowa era włoskiej legendy

Reklama